Buai laju2

     Seminggu ni memang agak pening. Pening sbb mcm2 hal. Ada sj hal yg berbangkit. Kalau hal famili aku tak pening sgt sbb aku ni single mingle. Aku x pyh fikir apa-apa pun. Kalau ada yg aku kena fikir pun aku akan bertindak one shot. Aku tembak sj sedas. Hab8s settle. Tp ini masalah yg bukannya berada di tgn aku. Bukan aku yg buat keputusan. Org lain yg buat keputusan. Situasinya lebih kurang dulu2 la masa ekonomi gawat. Tp masa tu aku tengok semua org berusaha melepaskan diri dari kemelut kegawatan itu. Contoh paling simple aku sendiri la. Aku berniaga apa sj. Aku buat apa sj asalkan dpt duit. Tp kali ni aku nmpk semua mcm xdak semangat. Semuanya hanya berfikir untuk kepentingan diri sendiri sj. Tp aku rasa mesti ada cara untuk menyelesaikan semua masalah ini. Cara yg paling senang ialah bertenang. Setiap detik berharga. Setiap sen adalah berharga. Jgn membazir. Jgn dok buang masa tanpa buat sesuatu yg berfaedah.
    Kenapa aku kata mesti bertenang. Jgn tergopoh-gapah bertindak. Fikir dulu sebelum bertindak. Buatkan satu plan kira2 wang masuk dan wang keluar setiap bulan. Kalau pun tak pandai nak buat akaun, bahagi sj duit gaji yg kita dpt dgn 30 hari. Belanja setakat yg kita dah tetapkan itu sj. Sekali- sekala boleh beli pakaian baru. Jgn beli selalu pakaian baru. Pakaian tak begitu penting mcm makanan. Makanan penting untuk hidup. Nak makan angin pulak tengok dulu budget yg ada. Kalau ada budget lebih pi la mkn angin tmpt jauh sikit. Kalau tak banyak duit mkn nasi kat tepi bendang pun sdp jugak. Mcm aku ni yg tangguhkan dulu hasrat nak pi jepun sbb bonus aku kelaut. Pi sj lain kali. Jgn la ada sikap nak menunjuk-nunjuk sbb dlm keadaan la ni semua org susah.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai