Pertahankanlah

Bukannya nak bergaduh dengan sesiapa bila aku nak pertahankan pendapat aku sendiri. Sejak bila-bila pun perangai aku memang macam ni. Mungkin ada kesilapan masa kelahiran mungkin. Hahaha. Lucu jugak kalau macam tu. Macam cerita tamil atau cina. Tapi ini adalah kelahiran anak melayu. Islam. Tidak semestinya ada kaitan dengan semua benda khurafat itu. Khurafatlah kalau percaya ada kuasa lain selain Allah. Kelahiran aku pun macam biasa saja. Cuma disaat hendak melahirkan itu ada komplikasi sedikit. Ada masalah yang membuatkan kesukaran aku hendak keluar dari perut ibuku. Dan bila keluar pulak bayi yang bernama aku ini menangis tak berhenti-henti sehingga terpaksa berpindah tangan kepada ibu saudaraku. Dan itulah sebenarnya bermulanya segala pemikiran songsang yang aku ada. Bila semua orang berketawa di ofis, tiba-tiba saja aku bermuram-durja. Dan bila pulak aku diminta selesaikan masalah apa pun jua, aku lebih suka mengambil keputusan yang macam-macam. Yang pasti akan ada yang berkata." Apa la kau ni Ani."
Tapi aku tetap aku pun. Sekali pun aku tak pernah menyesal. Apa pun keputusan yang aku ambil, ya...aku pasrah saja. Hari ini orang tidak faham, mungkin esok akan ada orang yang faham aku. Di atas muka bumi yang luas ni pasti ada yang memahami aku. Kalau pun tidak ada yang memahami aku, Allah pasti tahu. Dia yang lebih mengetahui segala yang dirancang.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai