Peradaban yang indah..

Penat jugak tajuk tu. Macam berat saja. Peradaban. Adab. Aku ni bukan la pandai sangat bab adab dan sopan ni. Nak berbual dengan ramah-tamah pun tak pandai. Sebab itu la masa periksa kat sekolah dulu aku gagal dalam perbualan. Ini rahsia tau.hahaha.
Kisahnya aku amat-amat berkenan bila tengok adab orang yang bersalaman dengan orang lain setiap kali bertemu. Seumpama semut yang berjumpa rakan semut yang lain. Pernah jugak aku memerhati sekawan semut. Balik pada bab bersalaman dulu-dulu aku merasa amat geli kalau yang bersalaman lepas tu berpelukan. Lepas tu cium kat pipi pulak. Rasa nak hindar dari orang yang macam ni. Sementelah masa nak salam tu aku baru saja bangun tidur. Tak dapat nak bayangkan weii. Aku tak mahu komen panjang lebar sangat. Tapi apa yang bagusnya kita boleh berselawat setiap kali berjabat tangan. Genggam tangan erat-erat dan tengok ke dalam anak mata orang yang bersalam dengan kita tu. Sebab itu lah indahnya peradaban.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai