Fotographer dan penulis

Mula2 aku terjebak dengan fotographer. Kemudian dgn penulisan pulak. Bila dalam bidang fotographer ni rasanya semua dlm bidang iklan ataupun jurugambar kawin sj. Yg iklan sikit sgt aku rasa. Tapi lama-kelamaan terlampau banyak kerenah dalam group yang amat besar. Bermacam-macam kerenah itu yang membawa kpd perpecahan. Aku beraluh dari satu group ke satu group. Sampai la aku tiba ke group penulisan. Bergaul dgn ramai org membuatkan kita tahu bermacam2 perkara. Situasi di sana-sini. Tapi keadaan persekitaran dalam politik pun aku rasa turut memainkan peranan jugak. Bila tidak ada sokongan dari pentadbiran kerajaan bererti tidak ada jugak la sokongan keewangan. Sokongan keewangan itu penting. Dunia fotografi ini pun penting sebenarnya. Amat elok sekiranya terdapat papan2 iklan dgn gmbr2 yg menarik di tepi jln. Mcm tu jugak dgn sastera. Sastera ialah peradaban manusia. Peradaban ialah adab dan susila. Ianya bermula dari sekecil2 perkara. Macam jugak aku menulis ni pun. Bila ada perkataan yang aku tulis dgn ringkas, bila kita membacanya pun jadi tak asyik maksyuk. Mcm kita baca novel la...cuba bayangkan baca novel dengan tulisan ringkas. Tapi hidup kita seharian pun sebenarnya kisah novel yang panjang. Azam aku yang baru jangan tulis perkataan dengan ejaan yang ringkas setiap hari.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai