ikan darat

Darat sungguh haaihh. Ni ayat peleceh kut. Tp ikan darat? I loike. Baru2 ni operasi ikan darat. Balik kampung dan tengok ada banyak ikan darat. I wonder gak. Tp depa ckp dok memancing. Ingatkan pancing dlm parit rupa2nya dlm sungai besar. Sungai kat sungai yan tu la. Excited gak nak mkn so aku siang sendiri. Ikan haruan ok lg. Berbau ni memang hazab la. Tang ikan keli tuh aku cut down dia punya duri dulu. Xmau la dok sakit kena duri plak. Tp bila tang ikan puyu tu agak seksa. Masa time siang lg dah terasa sisik dia dok cucuk kulit kat jari. So memang ada calar ckit la. Bila habis tu aku ambik daun serai utk hanyir dia. Kisar dgn daun serai dan x busuk ddh. Lepas tu buh jugak la asam keping ckit. Akhirnya jd la masak cili padi ikan keli hari tu. Tp nak ceta proses goreng plak. Ikan keli ni sedara ikan yg banyak lemak. Bila ada ikan yg besar so dia punya lemak pun lg banyak la. Jadi bila goreng tu kena goreng agak lama. Goreng sampai minyak tu dah x berbunyi langsung. Jd rangup la nanti.

Day 2.
pg2 lg aku bersemangat pi memancing. Aku guna umpan cengkerik. Hasil yg pertama ikan haruan. Agak besar. Dpt tp jatuh kat tepi sungai. Aku cuba pegang tp lompat lg ke tepI sungai. Tangkap lg dan lepas lg. Nyaris2 fak la aku masuk sungai. Sungai x dlm pun tp aku ttp x bole berenang. Ikan kedua haruan tp kecik. Balik tu aku siang plak. Tengok....bbetapa kuatnya aku. Bw balik penang dan umar buat sambal tumis. Sdp. Nyam2. Pg esoknya bila jaga tido tgn aku jd keras sungguh. X bole gerak. Aku cuba gerak perlahan2. Dan buat mcm lemah gemalai org menari tuh. La ni ini sj aku buat senaman pun. Kdg2 tu aku menari pun stail menari klasik tuh. Mcm yg dlm gmbr melayu lama. Buat mcm ni baru la sendi2 aku x terjejut. Kalau aku buat senaman yg moden2 tuh...ssendi jd gegar dan terus jem balik. KalaU aku gerak lemah lembut xla sakit sgt. Bila dah tua ni mcm2 penyakit mai.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai