berniaga

Semua org berniaga ka? Teringat lagu dulu2....juruhebah menjual suara. Yg jual nasi tu lg la berjualan. Ada jualan langsung dan ada jualan x langsung. Yg aku dok kat kaunter ni? Ini pun berniaga jugak. Aku bawa imej jabatan. Imej negara. Teringat dok ceta kemarin.....ttakut nak ambik sijil coach lebih tinggi sbb takut kena maki. Kalau coaching yg gred A tu yg masuk paper tu la. Yg wartawan dok interview tu. Kalau menang org sanjung tp kalau kalah plak memang teruk la kena maki. Aku terdiam dengar. Itu tahap masing2 la. Ada yg bole dpt 5A. Ada yg dpt C sj. Tp mcm keja aku memang kena tahan maki. Xpa la. Kalau salah tu aku x kisah pun kalau nak marah. Tp mcm mana kalau yg salah tp x bole nak marah?
Ok la..mmai kita tengok tingkahlaku kat kaunter. Kalau pi kat kaunter tu la. Kalau pi kat kaunter bank tu mcm mana kita behave? Biasanya very2 proper la kita behave. Sopan santun sj. Kalau guna talipon pun sat sj guard mai tegur. Terus plak bole simpan talipon tu. Xdak plak ada bantahan. Tp sepatutnya kena mcm tu la. Kita sebenarnya berniaga. Kalau x mkn gaji pun kita berniaga jugak. Kalau kita jd ibubapa pun kita berniaga jugak. X salah kalau tunjuk teladan yg baik kat anak2. Ini pun berniaga jugak.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai