jem

     Cuaca panas sgt2. Dan banyak jugak benda yg aku rasa x capai dgn akal aku. So jd jem la. Mcm keta yg jem kat jln aku rasa. Tp lama2 bergerak jugak la. Kenduri arwah kat rumah mak aku berlangsung lancar sgt. Masakan sedap2 jugak. Aku kt sedap2 jugak tu sbb cuaca panas sgt so amat2 berbahang dan nak mkn pun jd agak kureng. Lauk tu sdp la. Gulai ikan yg menjadi. Sweet and sour ikan merah. Kenduri ni mcm gathering la. Bila gathering tu banyak jugak ceta. Aku nak select ceta yg berinovasi sj supaya aku tulis yg bermanafaat sj.
    Baru2 ni ada sepupu aku yg buat rebranding. Dia buat mcm mana? Sepupu aku ni dia keja cashier kat kedai biasa tp dgn gaji rm1200 sbln. Lepas tu dia pi interview cashier jat jusco plak. Masa temuduga tu penemuduga tanya la berapa gaji yg dia dpt la ni. Dia ckp la berapa yg dia dpt. Lepas tu dia pun ckp la dia mesti dpt gaji yg lebih dr la ni. So dia dpt la keja tu fgn gaji rm1600. Bg aku ini cara dia rebranding diri dia sendiri. Dia up grade diri dia sendiri.
     Tahun sudah ada jugak aku dengar ada yg temuduga kat ofis aku buat stail ni. Tp x dpt aku rasa. Dia keja kat firm dah dgn gaji rm8000 dan kalau dpt kat ofis aku dia nak la rm10000. Dan dia gagal dlm usaha membida diri dia sendiri. Mungkin sbb terlampau banyak sgt kut. Dan ofis aku rasa x logik sgt kalau nak byr gaji banyak tuh.
      Yg sepupu aku ni aku rasa amat menarik. Dgn keyakinan dia.....ddia mampu tunjuk kt dia ada pengalaman sebagai cashier. Dan aku tengok pun dia memang ada tokoh sebagai cashier. Cashier ni keja dok bilang dok and not very easy la kalau nak bilang duit yg banyak. Aku ckp mcm tu sbb aku pun keja mcm tu jugak la lebih kurang la. Tp aku dok belakang cashier. Tp aku tetap kena campur tolak diit jugak. So pick up kena sgt2 laju.
     La ni kat tmpt aku dgn sistem keja cara baru. Mai ceta tmpt aku plak. Sistem baru ni mcm pelik ckit. Ada yg sebut self financing tp aku rasa pelik. Pelik sbb suasana keja la ni mcm jd iklim berbeza ckit. Panas ka? Lebih kurang la. Stat kena kumpul 3 bln sekali. Stat kena capai. Tp bila dok sebut 2 ni selalu, semua org mcm dah jd stress. Dgn peraturan yg di ketatkan lg. So suasana jd bertambah teruk la. Ada plak yg cuba provokasi plak. Mcm mana tu? Ada yg dok sebarkan fahaman dok ajak jgn bg capai stat. Tp yg ajak tu tengok2 stat melambung. Tp suasana yg mcm gini memang dah biasa kat tmpt aku. Dan banyak jugak dok buat stail keja masing2.  Stail dan gaya yg tersendiri.
   

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai