tanggungjawab

     Tanggungjawab ialah gabungan 2 perkataan iaitu tanggung dan jawab. Apa yg kita jawab tu kita perlu tanggung ka? Lebih kurang jugak la. Ada ka benda yg kita jawab tp kita x perlu tanggung pun. Sebenarnya hidup kita x sama mcm yg kita tengok wayang walaupun sebenarnya wayang tu ialah sebenarnya hasil dr gabungan hidup yg diolah semula. Bila diolah semula tu yg dia jadi bukan hidup yg sebenarnya pun. X sama. Tambah plak gmbr hindustan yg nyanyi2 tu. Dulu2 masa aku sekolah aku amat2 berminat dgn politik. Cara org bercakap pasal politik tu aku berminat sgt. Apa itu politik pun aku berminat sgt nak tau.
      Tp ada org tu yg x minat langsung dgn politik. Langsung x minat nak jd citizen yg disobey. Aku ni? Memang selalu la jd disobey. Disobey my teacher. Disobey my parent. Disobey my boss bila keja. Tp xla sampai teruk2 sgt. Ada la benda yg ak7 obey nih. Kiranya aku ni yg jenis agak bebas bersuara.
     Lepas tu apa jd? Tunggu sat dulu. Td...solat tiang agama. Bila aku terstudy pasal politik tu yg aku sedar politik ni bukan la angan2. Politik ni sesuatu yg bila kita ckp dan benda tu kita buat. Mcm ayat bangun kena buat tu la lebih kurangnya. Tp bila kita belajar kat universiti tu sebenarnya kita sudah belajar tentang politik. Pasal apa aku kata mcm tu? Org yg belajar tinggi ni depa ada kemahiran utk bg pendapat.
     Cer teka sapa yg paling suka menentang aku. Mak aku tu la. Dia ada follower dia. Cer teka sapa follower dia tuh? Tentu la anak dia yg bongsu. Aku anak yg no 4 ni la yg selalu bekeng dlm diam. Senyap tp bekeng. Bekeng tu ckp kelantan. Ckp kedahnya bengkiang. Aku ada follower ka? Xdak pun.
     Rasanya mak aku yg paling bijak aku rasa.

22hb... 2.45....
     Baru balik kenduri kat sg tiang. Panas bebenor. Kenduri rumah dua pupu aku. Kali ni aku nak tulis pasal tanggungjawab lg. Ada ceta utk cikgu nih. Selalunya apa persediaan utk yg baru lepas sekolah. Pagi td ada jiran aku yg mai ceta anak buah dia minta keja hantar borang permohonan saja. X sertakan pun salinan sijil. Perlu ka salinan sijil? Jawapannya memang perlu. Yg mana keja cikgu tu patut ckp kat pelajar yg dia ajar. Apa yg perlu buat kat salinan sijil tu? Salinan sijil tu kena la disahkan. Sapa yg bole sahkan ni? Ketua kampung.... pengetua sekolah....ataupun kalau ada sedara yg kerja dlm gred A. Apa tujuan nak disahkan ni? Supaya ada yg bole hamin bahawa yg minta keja tu ok.

22hb.2....18.02

Aku on the way balik bm. Well...cuti dah habis. Esok masuk keja balik. Apa yg aku buat masa cuti? Kait belimbing. Basuh kain dan pi kenduri. Esok mula la dengar masalah2 keja. Masalah ka? Kat mana la yg xdak masalah. Nak suap nasi kat mulut pun pyh jugak. Ada gak yg menarik kat ofis tu utk aku tulis dlm nih. Rahsia ofis ka? Lebih kurang rahsia la jugak. Tp bukan semua yg jadi kat ofis tu rahsia. Bila kita suruh org buat yg mcm ikut peraturan so bole la kita tulis dlm ni. Kira mcm sistem pembelajaran la. X salah pun kalau utk pendidikan.

     Kalau yg pi kat pfis aku tu yg melibatkan org yg berduit la. Berduit ni ada banyak kategori. Ada kategori terlalu banyak dan ada jugak cukup2 sj. Apa pun pejabat aku tu tmpt byr duit. Aku ada soalan ni.....kalau nak buat pindahmilik tanah kena bayar ka? Of cos la. Ada gak yg ingat x pyh byr. Nak jual tanah tp x mau keluar duit langsung. Ada yg sanggup pi dgn basikal sbb nak tunjuk kata miskin aku rasa. Tp peraturan tetap peraturan. Kalau nak hebah pun tetap kena byr. Contohnya kalau ada tanah yg bernilai 3 juta nak bg kat anak pun tetap kena byr. Kalau nilai tinggi so lg la tinggi nilai duit nak kena byr. Ada jugak hanya pak yg tua yg pi dok berurusan kat ofis. Tanah nak bg kat anak. Tp anak x nmpk batang hidung pun.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai