joging....and relaxing

     Pg kemarin rasa nak jln2 kat bendang. My bendang....! Di ulang.....my bendang! Kdg2 ada gak yg kurang pencerahan. Memang la masa nak beli tu banyak sgt halangan tp la ni dah jd 'my bendang'. It's mine totally. Xdaknya aku kongsi dgn sapa2  x bole la kalau ada yg dok kt ada yg berhak jugak. How come plak kan? Aku bukannya pewaris mana2 gelaran org kaya pun. Kalau ada yg aku dok waris pun memang aku patut mkn pun. Mcm dulu2 aku la jd tukang minta duit kat arwah wan aku. Masa tu mak dgn pak aku susah. Mak aku nak minta kat sapa lg. X kan plak nak minta kat mertua dia. X lojik sgt pun. Mesti la dia minta kat pak dia. Sementelah pak dia ada lg. Pak aku plak lojiknya kena minta kat mak pak dia. Tp wan sebelah pak aku mati awal. Tinggal arwah tok aku sj.  Xkan plak sorang jantan nak minta duit kat pompuan plak kan? Walau pun ada gak yg buat mcm tu. So this is my salahsilah family aku. Kalau ada sedara aku yg kt berhak jugak memang ada salah faham la tang tu. X bole la mcm tu. Yg peliknya aku x bole plak mkn yg depa punya. Haram bebenor. Pelik jugak. Aku tulis sbb bg ada pencerahan ckit. Kalau anak2 penakan aku sendiri aku x kisah sgt pun. Sbb aku xdak anak. Aku dok pulun cari duit memang utk depa pun. Tp pencerahan ni penting jugak kalau2 aku kawin. Nak kawin ka? X jugak. Tp kalau jd mcm tu baru la jelas ckit utk yg x berapa jelas. Sebelah mak aku plak tok aku mati awal. Yg tinggal tok tiri sj. Istilah tiri ni aku x la berapa gemar sgt. Kalau x jahat pun tang istilah tu yg aku x suka. Masa kecik2 dulu ada gak dok tanya aku kalau pak aku kawin lain mcm mana. Aku jwb la aku x suka. Mungkin ada plan la tu. Sbb pak aku xdak anak laki2 so org pandang mcm pandang sebelah mata sj la. Tp pak aku x kawin pun. Mungkin jawapan aku tuh bg kesan jugak kot. So ini la yg jd bila xdak anak jantan. Apa pun aku bersyukur sgt2. Tp mai lyn dulu aku joging....!



Ni la tmpt yg aku ceta.


Asalnya pokok mempelam. Tp dah kat tengah padang mcm2 aktiviti yg org buat. Yg semuanya x berapa elok such as hisap dadah....jual dadah dan jugak dating. X mau subahat pak aku tebang semuanya. Xdak la dah tmpt lepak king.

Kata la aku nak kawin. Sebut pi la mcm tu. Bukannya kena byr pun. Habis sgt nak byr line sj. X salah pun kalau aku sebut pun. Kalau ada yg consern bole jugak masuk tender. Hehehe...mcm iklan plak. Sekali-sekala kena buat mcm ni jugak. Let's talk about hantaran. Bukannya bekas hantaran. Ada gak yg tanya aku dulu berapa duit hantaran aku. Kalau tanya pun dlm keadaan gelak sinis. Aku pun jwb dlm gelak sinis jugak la. Ni soalan x formal la. So aku bg jawapan pun x formal la. Kira mcm tanya kat kedai kopi la. X beradat pun. Tau apa jawapan aku? Hantaran aku ialah nilai sebijik nasi lemak 1.00 selama umur aku masa tu. Rm1 sj sehari selama 30 thn. Yg tanya tu sbb aku ni agak tua masa tu. Tp cer darab tengok. Berapa jawapannya. Xdak pun yg bertanya tu nak minta kurang ka apa. Agaknya dia rasa mahal dan x padan sungguh dgn nilainya. Agak aku sj la. Sesuaix? Aku rasa memang sesuai dah jawapan aku tuh. 

Ni duit mas kawin org la. Nmpk mcm banyak nilai ribu jugak la ni. Duit hantaran kalau buh banyak mana pun xdak maknanya. Duit mas kawin tu la nilai harga diri sorang isteri. Xdak plak yg tanya berapa aku nak letak mas kawin aku. 

Ni plak yg nilainya rm200 sj.

Ni plak yg duit rm1 sj. Kebiasaan keluarga aku duit mas kawinnya rm22 sj. Kalau gubah tu hasilnya cam gini la lebih kurangnya.

Ni plak duit mas kawin yg baru di buka selepas umur anak 5 tahun. Ni la harga diri sorang isteri. Di renyuk2 mcm gini gamaknya. Hehehe. Captionnya xtau nak buat apa. Ya la rm22 sj. Buat apa la tuh. Aku tulis ni bukannya aku nak masuk campur pasal org lain. Aku cuma nak ceta pengalaman aku. Tp kalau mak aku duit hantaran dgn duit mas kawin anak2 dia akan buat brg kemas. Buat bg kekal dan bole di simpan. Duit ni harga diri kita weiii. Jgn xtau plak. Kalau kira dgn nasi lemak rm1 pun dah x mampu byr. Mcm tu la mak pak kita bela kita.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai