terbayang...

     Bila dok cuba jahit tudung sendiri tu teringat apa yg aku buat kalau x keja par. Mungkin tukang jahit? Hahaha...agaknya la kot. Ataupun jd tukang masak. Tp apa pun kena make sure ada gaji mcm la ni. Hahaha....dah jd mata duitan sungguh. Tp seronok gak kalau jd tukang jahit atau tukang masak. Yg berjaya la. Xmau la kalau lepas batuk kat tangga sj. Kena ada yg up grade ckit. Teringat dulu2 masa dok isi borang itm dulu2. Layak pun dua bidang ni sj. Nak ambik law sejarah kantoi. Mat dgn sains lagi la kelaut. Tp aku memang bangga sgt2 dgn apa yg aku ada. Tak penat2 belajar tinggi2 pun. Susah jugak kalau belajar tinggi2 pun. Dpt jugak aku ada kat tmpt la ni. Sapa sangka budak perempuan yg dok usung sijil merata cerok dulu jd mcm la ni. Syukur. Nak berjaya bukannya mudah pun.
Baru2 ni ada yg mai ceta bila buat resepi gulai rempah giling tu x jd. Aku ni xla expert sgt pun. Tp kakak aku siap sukat lg guna camca berapa rempah biji yg kena guna. Berapa plak jintan manis. Teori aku senang sj....aku akan bubuh rempah ikut yg aku suka gulai aku tu mcm mana. Biasanya rempah biji dgn jintan putih tu akan buatkan gulai yg terhasil tu ada isi. Mcm tu jugak dgn cabai kering. Kalau cabai kering banyak sgt pun gulai akan pedas. Sepupu aku yg buat gulai tu ckp gulai dia jd mcm masak lemak sj. Ini sbb santan yg banyak sgt. Rempah tu ckit. X balance la. Santan x bole banyak sgt. Kalau asam jawa lebih ckit gulai jd masam. Gulai masam pun ok jugak. Kalau bawang banyak pun gulai jd likat dan berdene. Berdene tu jd x menarik la. X rasa rempah. Sepatutnya kena bau rempah kat tangan bila lepas makan. Mcm tu baru gulai tu jd. Kalau rempah x masak pun x sedap jugak. Aku xla biar sampai garing sgt rempah. Cukup bg sampai pecah minyak dan ada bebola2 minyak kat rempah tu. Kena kacau selalu sbb rempah mudah hangit. So rasa2 aku bole jd chef x? Kalau isi ikan yg kejap mcm tenggiri atau ikan merah, ikan kena buh sekali dgn rempah. Sbb nak bg isi ikan tu serap rempah. Nak bg isi ikan tu cepat masak sama. Bila buh santan kuah x pyh la dok masak lama2 dah. Tp kalau ikan temenung kena buh last ckit. Sbb ikan temenung mudah hancur dan bertulang. Sayur2 yg dlm gulai org kedah ckp rampai. Bole buh rampai terung, bendi atau timun. Kalau ikan darat plak ubi keledek atau ubi kemili. Apa fungsi jintan putih plak. Bg aku jintan putih tu lebih kpd nak bg wangi. Kalau jintan putih banyak for sure gulai akan bau mcm ubat org bersalin. (Dulu2 aku selalu beli bahan2 ubat bersalin kat arwah tok aku. Bila dia buat ubat tu yg aku tau bau mcm mana tu.) Kalau jintan putih ckit pun x bau plak langsung. Mcm mana plak kalau bila dah tumis rempah terbubuh minyak ckit. Minyak x bole banyak sgt. Kalau minyak banyak memang la akan cepat pecah minyak. Tp gulai yg terhasil akan ada lapisan minyak. Senang ceta minyak berlinang la. Eloknya buh ckit sj minyak. Kalau rasa lmbt sgt nak pecah minyak bole tambah ckit sj minyak dlm rempah. Jgn kacau. Biar sj lepas tu baru pecah minyak. Masa menumis plak kena buh  halba campur...bawang dan daun kari. Halba campur tu kena biar bg bunyi tit tit. Tit tit tu akan bunyi bila halba campur tu cukup garing aku rasa. Kalau bunyi tit tit tu banyak for sure halba campur tu dah hangit. Yg penting bg masak dan garing sj. X perlu sampai hangit. Ni plak nak bg minyak tu bau rempah lg la. Nama pun gulai. Ada beza ka dgn gulai mamak. Aku pernah jugak ada kwn yg benggali. Dia pernah ajar buat gulai mamak. Tengok tu guna bawang potong banyak utk menumis. X letak santan pun. Gulai melayu letak santan.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai