nilai

     Hari ni ada terbaca dlm paper pasal tangga gaji. Berapa gaji yg layak. Dlm paper tu ckp gaji rm2500 utk org yg ada degree cukup utk yg mula keja kalau kat kl. Kat kl yg tol berlambak2. Kl yg brg punya la mahal. Aku pernah gak ada kat sana masa gaji banyak tu. Rasa agak pening la nak budget. Masa tu aku byr kancil. Sebulan rm350. Memang rasa pening sgt. Harga makanan plak memang melambung sgt. Masak atau beli kat luar sama sj. Baru2 ni baru aku dengar dr org yg pi kl jugak. Masa tu kalau suruh org byr bil .....upahnya dikira mengikut jarak bank. Kalau bank yg jauh mahal ckit la. Aku setuju sj sbb kl maaa. Yg nak byr tu pun gaji ciput jugak. Kalau nak pi bank kena bw motor atau naik keta. Lepas tu kena byr tol plak. Kalau naik tren pun kena naik teksi atau bas jugak nak ke stesen tren. Semuanya duit.
     Balik pd tanggagaji plak. Setuju x rm2500 tu. Aku ni xdak ijazah pun. X bole nak tau la. X bole nak bayangkan pun. Tp aku teringat kata2 sorang mak sedara aku. Dia minta aku cari kan keja utk anak dia kat tmpt aku. Tp dia nak gaji sekurang2nya rm4000 utk anak dia yg ada diploma sj. Memang xdak la kat tmpt aku. Kat tmpt aku degree pun rasanya dlm rm2500 sj kut. Aku x pasti sgt tp bukan rm4000 la. Kalau rm4000 tu memang x logik la. Bila sorang perempuan kat kampung yg minta bayaran banyak tu memang rasa x logik. Tp kalau seorang yg dr syarikat koporat minta gaji sebanyak tu org x rasa pelik pun. Dan bg alasan2 yg munasabah kenapa dia layak. Dan apa plak yg akan dia buat bila dia buat kerja nanti.
      Ada beza ka makcik kat kampung dgn org yg keja kat ofis. X mau fikir dah pasal ni. Hari ni aku pi pasar mlm alma. Ikan x banyak sgt sbb org x ramai yg pi kelaut lg. Hari ni hari last utk korban so semua org cbuk dok mkn daging korban. So xdak sapa nak pi kelaut lg. Aku beli ikan kembung sekilo rm6.00 sj. Anak ikan rambai setengah kilo. Ikan ketuka setengah kilo. Ikan rambai tu sekilo rm6.00. Sama gak ikan ketuka.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai