maal hijrah

     Kemarin 2 hari kat kampung. Ada kenduri maal hijrah. X selalu dpt join mcm tu. Cuma masa aku benar2 free sj aku pi. Atau pun kenalan rapat sj. Ada yg menarik kemarin. Masa aku sekolah rendah aku kwn dgn anak tuan rumah. Memang sgt2 rapat la. La ni dok kwn dgn mak dia plak sbb kongsi minat yg sama. Dua2 suka tanam pokok orkid. Selalu dok tukar pokok la. Kemarin aku pi x bw talipon so x bole la nak snap gmbr. Tu plak rasa x hormat majlis la kalau dok belek talipon sj. Ini majlis org kampung. Aku pi berdua dgn kak aku. Kami bahagi tugas. Yg lain tunggu mak aku.
      Sampai kat rumah kenduri aku tertarik dgn garden dia. Pokok orkid tu x berapa berbunga sgt tp banyak sangkar burung. Cantik2 dan berbunyi merdu plak. Rajinnya dok bela burung. Masuk dlm rumah plak makanan mcm2 ada. Karipap pun dok panas2 lg. Bau pekasam dan ikan kering membuka selera. Bila nak mula majlis ada insiden touching la plak. Tuan rumah jadi khalifah baca yasin. Dia nyatakan la tujuan baca yasin tu utk anak dia yg sakit, adik ipar dia yg kena potong kaki dan utk mak aku jugak yg sakit. Tersentuh aku dengar. Kdg2 bila kita berbuat baik tuhan dorong org lain plak yg buat baik kat kita. Sungguh Allah maha berkuasa.
      Bila nak balik aku sempat jumpa kwn aku masa sekolah rendah tu. Masyaallah...muda sungguh nmpk. Memang x percaya sungguh. Tp aku rasa memang depa ni jenis keturunan yg awet muda. Aku tengok mak dia pun awet muda. Dan sentiasa sj tersenyum dan ketawa.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai