slip disc

     Semenjak dua menjak ni kerap dok dengar kengkawan aku yg slip disc. Mcm2 cara jugak nak rawat slip disc ni. Ada yg operate tang tangan utk nak bg lega slip disc ni. Xtau la apa kaitannya pergelangan tangan dgn sakit belakang. Tp yg ajaibnya bole lega plak. Pengalaman aku? Memang sakit la kena slip disc ni. Buat mcm mana bole lega? Aku xtau mcm mana bole lega tp aku control semua pergerakan aku. X paksa diri sgt kalau nak exercise. Even kalau cycling pun aku buat ala kadar sj. Buat jugak tp x banyak la.
     Bg aku yg selalu cbuk dgn kerja bila ada masa utk exercise memang akan buat bagai nak gila la. So aku relex dulu. X bole nak celapak x tentu hala. Mcm tu jugak dgn kerja yg  kat ofis. Kalau ikut nak buat bg habis memang bole keluar biji mata la. Mau patah belakang kalau nak buat. So itu pun kena cool jugak. Kena buat kerja dgn teratur. Yg penting di dahulukan. Yg kurang penting tu buat kemudian ckit. Bukannya x buat langsung. Buat jugak tp kemudian ckit.
     Keja plak kena fokus. Kena tumpu betul2. Mcm sembahyang la...kena khusyuk jugak. Mcm tu jugak keja. Kalau x bg tumpuan betul2 memang keja jd kantoi la.
     Tp mcm mana nak elak slip disc ni. Sbb kurang kalsium ka. Kalau kurang kalsium kena minum susu. Dulu2 xdak la plak dengar slip disc. Org dulu2 siap bole tanggung guni padi lg. Xdak plak slip disc. Apa makanan yg ada kalsium? Air soya, tauhu dgn sayuran hijau pun ada kalsium gak. Kiranya x pyh dok beli susu la utk dptkan kalsium. Kalau minum susu pun ok jugak la.
     Tp utk yg sakit slip disc ni memang agak sengsara la. Nak duduk pun x selesa. Nak bangun pun x selesa. Tp yg penting kena enjoy dan relex. Jgn terlalu stress.


Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai