mengadu...

     Kecik2 dulu memang biasa la bab mengadu ni. Tp bila dah tua2 ni dah lupa cara nak mengadu. Bila semua kena buat sendiri...semua tanggung sendiri. Penat ka. Keja banyak ka. Duit xdak ka. Semua tanggung sendiri. Nak mengadu kat sapa? Xkan dah tua2 nak memengadu kat mak lg. Bila nak dewasa kalau mcm tu.
     Mcm tu jugak masa along kawin. First kenduri anak buah aku. Masa kenduri cikkiah dia urus sendiri. Time anak buah aku ni aku try nak buat kenduri jugak. Dah lama dok manja ngan aku so this time aku la yg terlebih happy. Kalahkan kenduri sendiri plak.hehehe. pi servey baju pengantin , pi servey pelamin.
     Tu yg mai idea nak buat pelamin sendiri. Rasa mcm bole buka catering plak. Siap beli kamera lg. X menyesal pun beli kamera tu. At least prrnah gak guna kamera tu. Xdak la dok jakun sgt. Sementelah ada budget so why not aku try guna.
     Tu yg aku tau mcm  nak urus kenduri. Memang kena guna duit banyak. Tp mcm mana org kat kampung tu  kenduri. Aku tengok pak aku mmesti ada buat kut. Kut apa? Kut bunga telur. Kut lembu. Semua ada kut. Setiap kali kenduri kena kenduri mesti belanja agak banyak la. Tp agak berbaloi la sbb bila time kenduri sendiri nanti senang. Tp kalau x main kut pun ada gak yg buat proses menanam. Menanam mcm mana?
     Menanam ni bila time kenduri org kita bg la apa pun. Bg gula ka. Bg beras ka. Bg la apa pun. Tuan rumah nanti akan rekod apa dan sapa yg bg. Lepas tu bila sampai masa kena balas balik la. Jgn dok buat lupa plak. Kalau lupa mcm mana? Org gelak sj la. Hak org mau tp nak bg kat org xmau. Nmpk sgt tangkai nya. X bole mcm tu. Kena ada sikap give and take la. Xla dok give sj. Xpun take sj. Kan x seimbang.
     Tp kalau keja kat ofis ni mcm mana? Kena spend la habuan kawin anak. Anak plak kena sedar diri la. Kalau rasa makpak dia susah kena la simpan duit utk ringankan beban makpak ckit. Xkan la duit hantaran bini pun nak suruh pak byr. Sat gi nak bela bini mcm mana plak?
     Ada gak yg dok bg brg yg sama. Kenduri tang mana pun dia akan bg gula sj. So bila time dia kenduri mcm mana plak. Ada yg akan dpt gula sj. Sbb dia tanam gula sj tentu la akan tumbuh gula. X gitu?

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai