tanah melayu

     Tanah melayu? Bg senang fikir dah...tanah org melayu. Aku x berapa suka nak ckp pasal politik sbb at the end aku yg akan naik angin. So lebih baik jgn bg darah sendiri naik. Hehehehe. Habis tu apa yg aku nak ckp? Baru sj baca org melayu yg jual tanah. Tertarik? Sejak kecil aku dah bole lihat tanah pusaka. Aku duk atas tanah pusaka. Sedara mara aku semuanya ada tanah pusaka. Hanya keluarga aku berkongsi harta pusaka. Agak susah la. Terlampau banyak 'kepala kuasa' la. Org ni nak jual. Org ni plak nak dok. So amat la susah. Masa tu jd mcm tu sbb yg pugar tanah tu dah xdak. Masa yg pugar tu ada?
     Org dulu2 amat pentingkan jiran dan sedaramara. Aku ingat lg masa aku kecil dulu sedara yg ada bau2 bacang pun masih ada gelaran mcm sedara dekat. Kalau xdak tempat duduk akan dialu2kan tinggal dlm kampung org lain pun. Mungkin dulu2 masa buka kampung tu org2 tua yg terdahulu dr itu masing bekerjasama so x kisah la sapa mai duduk pun. Bila tanah dah ada geran hanya yg berhak sj bole duduk.
     Apa yg aku rasa? Utk yg suka jual tanah pusaka amat2 la ruginya. Ni la tanah melayu. Tanah org2 melayu. Ini la tinggalan yg paling berharga sekali. Cuba la kalau boleh beli rumah sebiji, itu la harga tanah tu. Mungkin  lebih bernilai lg sbb itu la hasil keringat org lebih tua dr keturunan kita. Mcm mana depa dptkan tanah tu. Mcm mana depa kekalkan tanah2 tu.
     Ada gak tanah2 sedara aku yg disewa kat bangsa asing. X salah sebenarnya. Sbb sewa x berpindahm milik sepenuhnya tp aku rasa amat sedih kalau ada tempat sembahyang bangsa asing. Rasa2nya apa la rasanya kalau nenek moyang kita yg alim tengok. Dlm islam digalakkan tanah utk dibuat wakaf utk islam. Ada gak yg disewa utk tempoh yg amat lama. For sure memang tanah itu xkan dpt balik dah.
     Apa yg aku rasa sebenarnya? Keluarga aku semuanya anak perempuan. Arwah tok aku amat2 teringin supaya pak aku ada anak lelaki. Ada gak yg aku dengar tu semua pasal waris. Ada gak yg kata waris kepala ayam dan waris kepala lembu. Aku xla cuba nak ceta buruk pasal org yg dah mati. Tp ini maksudnya sapa yg lebih berkuasa.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai