mulianya guru

     Selamat hari guru sempena hari guru. Guru! Aku pernah gak minta jd guru tp x layak. Sbb? Aku x minat pd budak2. Aku paling rimas tengok anak buah aku yg dok order air kat meja mkn. Bg aku x bole ka bangun buat sendiri. Tp kwn2 aku kt itu perkara biasa kalau jd mak. Mak akan layan. Itu budak2 kat rumah. Mcm mana dgn kat sekolah. Ada 40 org budak dlm satu kelas. Ada yg lembab. Ada yg suka buat bising. Ada yg suka gaduh. Semua dok dlm satu tempat. Mcm mana nak handle? Susah jugak ni.
      Ada x yg benar2 suka dgn budak2 ni? Kalau yg x suka budak pun tp bila ada anak sendiri, otomatik akan suak. Sapa x sayang anak kannn? Tp mcm mana plak dgn cikgu? Kena bg suka jugak? Kalau paksa jugak x bagus la. Apa2 pun kena dgn rela hati.
     Pengalaman aku? Masa dok kat kl pernah jugak aku rasa amat2 penat dgn keja. Memang rasa nak mengalah dah sbb dah penat dok ulang-alik. Memang rasa mcm nak resign sj. Tp aku dpt jugak balik bm so lepas tu rasa ok la sikit. Tp masih jugak rasa x seronok nak keja. Semuanya rasa serba x kena. Sampai la ni baru la semangat tu pulih kembali.
     Kadang2 kita kena sesuaikan diri kita dgn persekitaran. Mcm rama2 yg ada mcm2 warna. Mcm tu jugak dgn budak2 tu. Kalau kita dekati 40 budak2 tu mesti semuanya istimewa. Kanak2 adalah anugerah yg terindah. Anak buah aku ada yg cikgu komplen x fokus dlm kelas. Tp pernah x terfikir mcm mana kalau cikgu mai kat kaunter aku? Ada yg faham tp ada gak yg x faham pun. Terang banyak kali pun x faham jugak. Kadang2 tu benda simple mcm nak isi borang sj tu pun x faham. Mcm tu aku nak mengadu kat sapa plak?

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai