tradisional..

anak buah aku kena buat projek yg tajuk tradisional kat sekolah dia.yg jd mangsanya nak buat aku la.apa2 sj yg berkonsep trdisional.kuih bole,hantaran pun boleh.apa aku nak buat?aku ingat nak buh sj dlm cd hak yg kenduri along dulu.sebelum ni ada aku buat dah tp aku dah delete semuanya.buat baru sj la.kenduri tradisional ka?aku rasa tradisional.aku yg rasa?betul!ada apa kat kenduri kawin?ada tepak sireh.kena ada tepak sireh bg org melayu.kalau org cina tu ada warna merah tu.org melayu kalau hantar tepak sireh tu kira jd la tu.masa bertunang tu ada tepak sireh dah.nak mai bercakap pasal kawin tu pun kena bw tepak sireh yg ada sireh yg boleh makan jugak.aku pernah tengok tepak sireh tu dibungkus sj.lepas tu masa kawin baru la ada sireh yg digubah.kalau pengantin yg jauh tu org buat sireh plastik la sbb takut sireh tu layu.tp along dulu nasib baik la dpt sireh segar jugak.kan asben along pun org jauh jugak.kelantan nunnnn.kalau yg dekat pun nak buat sireh plastik tu xtau la aku nak kata apa plak.mungkin x sempat nak cari sireh ataupun anggapan depa sireh-mireh tu x penting.adat tu la melambangkan bangsa kita.kalau xtau adat,xtau la bangsa apa.cina pun depa ada jugak adat minum teh.tu adat jugak tu.lepas tu masa kenduri ada la marhaban atau berzanji.masa along dulu kami buat berzanji.kenduri sepupu aku plak buat berendoi.masa kenduri ni di galakkan mengadakan acara2 yg berunsur keagamaan.kalau nak buat joget lambak pun xdak masalah.dah syok nak menari joget lambak nak buat mcm mana.ada jugak yg buat karoeke,menyanyi sampai pagi.dah suka menyanyi dan berhibor nak buat mcm mana.masa along dulu ada jugak karoeke.kami menyanyi jugak tp setakat pukul 11 mlm sj la.sbb rasa x seronok dok ganggu jiran2 tidor.bayangkan kalau kita dok tidor tiba2 ada org yg dok melalak.mesti bingit telinga dan sumpah seranah dlm hati.ada jugak kuih2 melayu tradisional yg dihidangkan seperti kuih karas dan kuih baulu disamping nasi dan lauk-pauk.sebagai buah tangan utk tetamu,ada bunga telor.kenapa digabungkan bunga dan telor tu?hehehehe.susah nak jwb.kuih dan cenderahati jugak diberi pd tetamu.mcm2 cenderahati org bagi.ikut suka tuan rumah la.ada yg suka nak bagi surah yasin.mcm aku dulu sku bg sejadah kecik.aku x berapa gemar sgt nak bg surah yasin sbb takut org letak merata beg tu,jd dosa plak.kalau x bg cenderahati xpa x?xpa jugak.tp malu la dkt org sbb bila kita pi mkn kenduri org bg kat kita.anggap sj itu sebagai sedekah.kalau sedekah xla membazir.kalau kita sedekah makanan,org makan dan kita pun dpt jugak pahala.mcm tu jugak dgn kita jamu nasi dekat org yg mai tu.sedekah jugak di samping meraikan tetamu.kita buat pelamin cantik2 tu,tujuannya utk meraikan pengantin.sbb apa org tu nak kawin?kawin ni wajib.kalau ada yg sanggup kawin tu ertinya dah menegakkan agama islam.jgn xtau ada yg x kawin..hehehehehe(mcm aku la.kes aku anggap jer xdak jodoh.)sbb tu pengantin tu di raikan meriah sungguh.besar tanggungjawab kawin.penyatuan dua org yg berbeza dan kemudian mendapat anak.tugas yg amat berat plak ialah membesar dan mendidik anak2 nanti.kawin bukan la setakat sehari yg masa kenduri tu sj.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai