pakcik...

selalu ramai org yg mai kaunter aku.ada tua,ada muda dan ada yg sedang2 aje.yg sedang2 aje tu mcm aku la.x tua dan x jugak muda.hehehe.tp aku ingat lg pertama kali aku jaga kaunter dulu.bukan kat bm nih.kat nun jauh disana.di as sana.masa tu kaunter stem jugak.kalau yg sebelum2 tu,aku xla berada di barisan hadapan sbb aku ni bukan kerani atau pegawai.tp pertama kali aku tunggu kaunter stem,masa tu aku hanya ganti sorang par sj.aku ganti sj noooo.buat fraangki?aku mcm lupa2 ingat,aku buh stem xtau la.lama dah.tp teruk jugak la aku dimarah oleh 'runner' kat situ.mai tanya apa pun aku xtau.(memang xtau pun).aku hanya boleh jwb,aku ganti org.iru sj.bertahun lepas tu,aku pi plak tunggu kaunter kat kl.itu pengalaman yg lg hebat.ada org yg pernah kt,"muka aku x layak tunggu kaunter sbb x lawa."adussss!lupakan dulu pasal ayat tu.mai kita tumpukan pd kaunter dulu.apa tu kaunter.ada kaunter pertanyaan.ada kaunter bayaran.ada plak kaunter pandu byr.ada beza x tiga jenis kaunter ni?kaunter pertanyaan ni selalunya yg dok kat situ tu kena pandai jwb semua soalan.mai tanya la apa sj soalan.kalau kaunter pertanyaan kat tesco tu,dia akan mahir jwb soalan pasal tesco sj la.dia x reti jwb pasal lhdn.itu dia mesti tau.kaunter bayaran plak,kaunter ni ada juruwang sj.kaunter ni kena ada org yg boleh mengira.(kira duit la tu)x cantik pun x kisah.kaunter ni yg mcm kaunter stem ni la.kat kaunter stem,org x byr cukai pendapatan.cukai pendapatan kena byr kat bank sana.kaunter pandu byr plak biasanya mcm mc'd nun.(maaf la ya,utk yg boikot mc'd).ada org yg x berapa suka dengar nama mc'd,mkn depa suka.kaunter pandu bayar ni,org akan dok dlm kereta utk bayar.tp kaunter yg mcm mana yg aku tunggu dulu?kaunter terima borang sj.kat situ,org hantar berjuta2 borang.semua jenis borang cukai.kena cantik jugak ka?lu fikir la sendiri!lepas tu aku tunggu plak kaunter stem ni.mula2 tu memang aku garang sgt2.habis semua aku marah.aku ingat lg aku marah kat sorang pakcik cina tua.lepas je aku marah,terus aku tarik muka masa.tau apa dia kata?"tu buat muka marah la tu?"aku jd terkedu.bila kita marah sebenarnya terpancar kat muka kita.sekarang ni,pakcik tu dah jd baik dah dgn aku.kalau aku tegur pun dah boleh terima dgn senyum.aku pun dah boleh senyum jugak dah.pengajarannya ialah x pyh marah2.bila kita senyum,hati kita pun suka.org pun suka tengok kita.kalau kita marah,hati kita pun sakit.org pun sakit hati tengok muka kita masam mencuka tu.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai