tawaran...

pernah tengok tawaran hebat kat kedai.ada yg buat jualan murah akhir2 tahun ni.tp aku lain plak tawarannya.tawaran daki gunung.gunung kinabalu nunnnn.anda berani?itu soalan aku yg pertama sekali.dan yg paling penting sekali dah ada kemahiran ka?alaaa...gunung jerai boleh daki...sama2 gunung jugak kannnn!tp agak berbeza la sbb...aku xtau lg rupa bentuk gunung kinabalu tu.gunung jerai aku dok tengok hari2.aku tanya la gunung apa yg kwn aku tu pernah daki...jawapannya ialah gunung jerai..itu sj.gunung lain...x pernah.aku terkedu.stamina mcm mana?dia kt seminggu sebelum daki tu persediaan mesti dibuat selama seminggu.seminggu jeee?rasa mcm x caya.boleh ke dlm masa seminggu.jd aku ceta la pengalaman aku daki bukit bendera dlm kejohanan sukan yg bukan calang2 jugak la.kami suka2 je pi naik dan dpt la aku pengalaman yg amat penting ni.kalau nak daki sebarang bukit mesti ada kasut yg sesuai.peralatan yg cukup.dan yg paling penting ialah stamina.disamping itu kena tahu jugak teknik2 yg ada.contohnya cara bernafas ketika mendaki.jgn plak bila sampai ditengah hutan tu mula la bw keluar mcm2 benda yg boleh bg ada tenaga.itu menipu namanya.aku cadangkan pd kwn aku tu supaya belajar mendaki bukit tok kun dulu.seminggu naik sekali pun xpa la.lepas tu baru la pi naik yg lebih mencabar...x gituu?

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai