saga...

ingat lg x masa proton baru je keluarkan saga.semua org dok tunggu2 je nama apa keta pertama malaysia.kemudian pm pun umumkan la nama proton saga.aku kagum gilerrr dgn nama tu.saga bermakna berani.merah saga tu berani la.tp yg baru ni nama prevee tu mcm suka la jugak...sekali dengar mcm prewet sapu pun ada jugak.kalau kat kampung dulu2 prewet sapu tu dr makna keta private aku rasa.keta persendirian yg dibuat keta sewa.apa pun pernah baca x buku novel saga?dalam novel saga tu ada ceta pasal student u,tp yg paling aku ingat sekali ialah bila ada ceta pasal demokrasi.ada seorang penuntut tu bg pendapat kata demokrasi tu ialah bebas bersuara.yg sorang lg plak tanya kalau bebas bercakap,xkan dlm toilet pun nak ckp.xkan nak ckp sorang2 kut.apa org kata plak.tentu la org gilakan?tp bila aku pi belajar kat uitm sat hari tu,demokrasi tu ialah semua org bebas bersuara,bebas memilih tetapi apa yg diguna pakai ialah bila pemilihan tu dibuat berdasarkan suara majoriti.suara minoriti xkan diterima pakai.suara majoriti tu plak mesti la memberi manafaat pd semua org.itu la demokrasi.aku rasa dlm islam jugak diajar begitu.kita dikurniakan akal fikiran yg membolehkan kita menilai baik dan buruk sesuatu perkara.apa erti kebebasan?adakah kalau x mandi berhari2 tu bebas?bebas la tu,ikut suka la,kalau nak mandi ka x kan?kenapa aku ceta mcm ni?aku marah ka?hari ni ada sorang pelanggan aku yg bawa mai dokumen yg amat penting yg dah di koyakkan.sapa koyak?tuan punya dokumen la.sbb?amarah yg amat sgt.dlm islam bila kita marah,penyejuk amarah ialah wuduk.kalau budak2 yg menangis x henti2 pun kalau diberi mandi akan senyap jugak.itu la amarah.aku x berminat nak marah la.td ptg aku sembang dgn member aku yg suka minum jamu yg dibuat sendiri.pernah tengok org indon mkn jamu?masa aku pi bandung hari tu,banyak la yg jual jamu yg di mkn dgn telur kampung.aku pun tanya la resepi jamu tu dekat member aku.resepinya ialah ubi cekur,ibu kunyit,gula kabung utk bg manis,kisar semua bhn ni kemudian perah ambik airnya.kemudiaan masak la.bila dah masak boleh la disimpan dlm peti sejuk.bila nak minum masukkan telur ayam kampung.aku cuba cium tengok baunya.bau cekur la.warnanya memang warna jamu yg kat indon la.aku x rasa pun la.ok la kalau teringin nak jd badan lagu minah indon tu.setengah org lelaki suka badan yg mcm tu.aku tulis ni sambil lyn mahabbah kat tv3 dgn devdas.muahhahaha...devdas...parooooo...!!!

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai