mengahhhh...

hari ni mengah sgt.dr pg sampai ptg asyik makan sj.nasib baik la org kat kaunter x la ramai sgt.semuanya menjilat jari.awal2 td ada member aku yg bercakap dgn makanan ada dlm mulut.so masing2 mula buka ceta pengalaman dgn mak masing2.org tua2 kalau ada makanan dlm mulut di larang bercakap.satu lg kalau masa makan x boleh bercakap dan berbual.arwah wan aku pulak melarang cucu2 dia ni berlari dalam rumah.kalau bahasa kedah ni di cakap merudum dalam rumah.baru2 ni aku ada terbaca tentang penyelidikan kulat susu harimau.ckp tentang kulat susu harimau tu aku teringat arwah wan aku.kulat susu harimau ni biasanya ada kat atas air susu harimau yg tumpah.so kat yan dulu for sure ada harimau la sbb tu ada kulat susu harimau.rasa kulat susu harimau memang sdp.sekarang ni dah ada penyelidikan yg dpt membiak kulat susu harimau ni(tanpa ada susu harimau segar pun).dulu2 arwah wan aku kalau ada kulat susu harimau ni dia akan kumpul dan bahagikan pada anak2nya.semua anak2nya akan dpt jumlah yg sama.xdak lebih dan x kurang pun.mcm tu jugak dgn kulat sisir.sdp nihhh semua jenis kulat ni.kalau buah konen(kuini) pun mcm tu jugak.aku ingat lg rumah wan aku ada pokok konen dan pokok macang ni.kalau pagi2 tu semua org yg bangun akan pergi kutip buah2 yg luruh ni.ada sorang pak penakan aku ni akan bangun awal dr org lain,dan akan pergi kutip buah2 ni.bila org lain bagun je,dia akan duduk kat tepi jendela kat atas rumah dan baling batu kearah pokok macang tu.seolah2 ada buah yg luruh la.hak yg dok kutip ni pun dok terpa la.pi tengok2 tau2 ada ketul batu je.dan yg dok baling batu kat atas rumah dok gelak mengekek je.ya la seronok la sbb dah kenakan org lain.lama2 perangai dia ni kami tau jugak.tu pun lepas semua org dah besar.hahahaha.bila ceta dulu seronok rasa.semua kenangan tu mana boleh di ulang kembali.kalau cari kat mana pun xkan ada dah kenangan yg mcm tu.so hargai la apa sj yg kita masih ada.kalau bila dah xdak boleh diingati sj.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai