cerdik pandai

tau sapa yg aku anggap cerdik pandai?mak aku la.sbb dia mak aku?x jugak.ada sbb yg tersendiri.biar aku cetakan.dulu masa aku belum lg dpt keja dgn lhdn ni,banyak tempat yg aku pi interview.kat pejabat daerah la,kat pejabat lawyer la.ujian maktab la.last sekali aku pi interview kat lhdn(masa tu jhdn).kalau kat pejabat daerah tu jumpa dgn mcm2 org la yg nak buat kira bg dpt.tp x dpt pun.bila pi sj interview kat lhdn terus lekat keja kat sini.bila dpt sj keja,mak aku terus nasihat aku supaya buat loan beli tanah pusaka dpn rumah kami.bila sj saja dlm jabatan aku terus tanya kerani perkhidmatan samada aku layak buat loan.kerani tu jwb aku kena berkhidmat selama 5 thn dulu baru boleh buat loan.masa tu pak aku dah beli tanah tu sedikit dgn duit gaji dia.so boleh la kami hidup selesa,xdak la org nak mai tunjuk bahagian mana rumah kami ada atas tanah org.nama pun tanah pusaka.bila cukup sj 5 thn,aku pi tanya lg.baru boleh beli tp aku kena beli tanah yg satu geran.masalah lg.bila aku balik je ceta kat mak aku,dia ada penyelesaian.mungkin kebetulan aku rasa.kebetulan mak aku berkongsi dgn adik beradik dia beli tanah dan tanah tu diletak nama pak penakan aku sorang sj.aku guna sj tanah tu tanpa fikir panjang.apa yg ada dlm fikiran aku ialah nak beli tanah pusaka yg selebihnya supaya keluarga aku hidup selesa.aku x terbayang plak tanah yg aku cagar kat bank tu pak sedara aku yg tinggal.bila loan lulus,dan aku ceta kat kwn2 aku depa mula buat ayat.katanya ada yg dah pernah buat mcm aku buat tp rumah kena sita sbb x boleh byr.tp aku bertekad xkan jd mcm tu.hingga la sekarang,loan tu aku dah byr semuanya.tanah tu dah jd hak milik aku.itu la kejayaan aku sebenarnya.kalau org lain menganggap kawin dan ada anak adalah kejayaan,tp bg aku inilah kejayaan aku.aku xkan boleh cipta keajaiban seperti ini lg.aku rasa bangga sbb aku boleh memiliki harta pusaka peninggalan keturunan aku,keluarga aku.betul la blood thicker than water.biar apa org ckp tentang keluarga aku,aku amat2 berbangga dgn keluarga.aku pernah berjaya mendapat b2 utk bi dlm spm,tp kali ni berbeza.memang kesian masa aku membuat pindah milik tu.ahli2 keluarga aku yg lain ada yg menagis sbb terpaksa menyerahkan harta pusaka mereka kpd org lain.dan keluarga kami plak amat gembira dgn kejayaan ni.apa yg terbayang dlm fikiran aku masa tu?aku terbayang pak aku akan buat bendang tu,dan dah jd kenyataan pun.aku jugak akan buat bendang tu bila aku dah pencen nanti.itu la harapan aku.masa tu gaji aku rm380 mcm tu je.sekarang ni dah penuh rumah atas tanah yg aku beli tu.kalau gaji aku naik lg,aku bercadang nak beli meja pingpong nak letak kat sebelah rumah kak aku tu.aku nak buat tempat riadah plak.kalau ada yg nak riadah boleh mai.aku pun boleh join jugak.bukankah aku pun suka main pingpong....

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai