nasi arab

al-kisahnya sabtu nanti kami bercadang nak buat kenduri arwah kat kedai sikit.ingat nak masak nasi arab yg khabsa tu la.tp ada sikit percanggahan pendapat sikit.org tua aku mai terus dr kampung nak bincang pasal tu.pak aku kata depa dah pernah masak guna beras basmathi tu tp x menjadi.adik aku dah ada resepi,masak je ikut resepi tu.mak aku plak membantah sbb org lelaki yg nak masak,takut org x reti plak.aku kata baca sj resepi tu,gandakan kalau nak buat banyak.nak masak guna beras yg panjang ni kena rendam dulu sebelum masak.lepas air yg digunakan pun x sama dgn masak nasi beras biasa.kalau beras biasa,sukatan air yg digunakan ialah 1 beras=1 air,tp kalau beras ni kena lebih setengah lg airnya jd 1 1/2.nasi khabsa ni yg istimewanya sbb ada sayur dlm nasi tu.kalau bubuh ayam plak,rasanya lebih manis.apa pun tunggu sj sabtu ni.aku plak sabtu ni kena tunggu bppc kalau ikut jadual.biasa la keja tp aku dah minta tukar dgn member aku.jd aku kena mai tunggu kaunter hari ahad la.along suruh cuti,dia nak pi sangkar pun aku x boleh cuti.rasa x gamak plak nak cuti,masa org lain tengah kalut.senang sama2 senag,susah pun kena sama2 la.sbb tu la kwn2 yg rapat dgn aku kata aku dah banyak berubah.ya la dah berumur kena matang sikit la.kalau dulu time bppc ka,time apa pun aku borong sama sj.kalau aku nak cuti,aku cuti buat bodo sj.kalau dok berebut time raya pun mcm tu jugak,kalau x boleh cuti aku mc je.ganasnya aku dulu.tp la ni kalau raya pun keja sama sj.raya setiapa tahun kita sambut.xdak beza pun kalau raya kita cuti dgn x.kalau nak tengok rancangan hariraya pun dah lama dah dok tengok.kalau ceta raya,ceta yg sama jugak.nak jumpa sedara?memang bagus kalau jumpa sedara masa raya,tp kita pi mana dlm masa setahun tu.aku la ni cuba belajar bahagi masa.cuba cari masa yg berkualiti utk diri,keluarga,kawan2 dan masyarakat.masyarakat pun penting jugak.kalau nak keja kita berjalan lancar kita kena bijak menyesuaikan diri dgn masyarakat.yg dok mai dikaunter tu la sebenarnya masyarakat.kalau x baik dgn depa mcm mana kita nak keja.memang ada masa aku marah dan geram jugak kalau ada yg x kena masa mai di kaunter.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai