layan....

baru je lyn battleship.ok la jugak.mcm tengok game je.dua hari ni dok baca suratkhabar pasal org aceh kat yan.semua yg ditulis mcm tepat je.aku pun x lahir lg kalau ikutkan ceta tu.org acheh lari dr belanda mesti la lama dulu lg.tp aku membesar dgn ceta2 tu la.ceta panggung wayang kat yan.memang x sangka pun yan ada panggung wayang tp mak dgn pak aku selalu ceta depa tengok wayang kat panggung wayang tu.masa yu depa pun x kawin lg tp yg aku baru tau ialah panggung wayang tu pun org acheh yg punya.satu fakta yg menarik.x mustahil pun org acheh boleh buat semua tu.semua org boleh buat jika ada kemahuan.nothing is imposible,imposible is nothing....!tp ada lg yg menarik.dlm rencana tu tulis,org acheh yg bina pondok mengaji kat yan.aku pun pernah jugak dengar ceta tu.masa dulu2 mengikut cetak pak aku kat pondok tu la yg jadi markas pertahanan serangan musuh.aku x ingat dahsapa yg serang.mungkin jepun dan inggeris kut.masa tu org kampung hanya guna buluh runcing sj sebagai senjata.ada lg yg lebih menarik,ikut rencana tu lg,org perempuan plak amalkan 'segenggam beras'.dulu2 mak aku kalau masak selalu suruh kami tinggalkan segenggam beras dlm bekas beras.dr rencana tu aku dpt tau,ini gunanya utk bekalan.aku bukanlah dr keturunan acheh tp banyak jugak sedara aku yg kawin dgn org acheh.keturunan keluarga kami jugak berkawan rapat dgn org acheh.mungkin sbb satu agama kot.masa dulu2 yan satu tempat yg sejuk.masa org putih jajah dulu kat yan ada satu rest house.itu la yg mak aku ceta,aku pun x pernah tengok pun rest house tu.tp masa aku kecik2 dulu ada jugak aku tengok rumah2 rehat yg kecik kesan peninggalan org putih.sekarang ni dah diroboh pun.masa jepun jajah plak ada jugak jepun buat pembaharuan.jepun bina satu terusan terus dr gunung.aku rasa terusan tu masih ada lg tp x digunakan lg.sayang sungguh sbb x dijaga langsung.dulu2 aku sempat mandi kat terusan tu.airnya sejuk sgt.terusan tu dibina dr batu dan kukuh sgt.lebarnya dlm 3 meter mcm tu dan dlmnya dlm 2 meter.air yg mengalir amat bersih.dr situ la org kampung akan mendapat bekalan air minuman.mereka jugak akan mandi dan membasuh pakaian disitu.seluruh kampung ada terusan tu.cuaca di yan dulu2 amat sejuk,hinggakan bila waktu pg minyak masak pun akan membeku.sepanjang kaki gunung jerai plak ada air terjun.kalau air yg best sekali mesti la kat yan sbb airnya jernih.kalau air gunung dr belah kampung aku kat yan kecik tu,airnya warna kekuningan sikit.macam air karat tu.mungkin sbb batu kat situ pun berwarna kuning tp sejuk jugak.dulu2 masa aku kecik,kalau mandi sungai kat rumah arwah wan aku,sungainya berpasir.kalau nak gosok daki pun guna batu kecik yg digunakan utk menyental.x pyh pi spa pun.bila fikir2kan balik,apa yg dikatkan kemajuan la ni semuanya dah dilalui oleh org dulu2.mcm ceta battleship td la....

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai