ing

tajuk kat atas nanti aku ceta,mula2 nak ceta hari ni ada kematian kat kampung.letak sj beg tangan kat ofis,adik aku call ckp ada kematian.kalau x balik pun x tergamak rasanya,sbb jiran aku yg aku panggil tokdak tu dah kenal sejak kami kecil lg.dulu2 masa arwah suami dia ada,keluarga kami selalu jugak berkongsi suka dan duka.aku ingat lg masa arwah suaminya dpt ikan masa turun ke laut dulu.kalau dpt ikan bawal seekor,ikan tu kami akan kongsi separuh.aku rasa sedara sendiri pun x sanggup nak berkongsi mcm ni.kiranya susah sama susah dan senang sama senanng.keluarga kami hanya berjiran sj tp dah mcm saudara,aku rasa lebih rapat dr sedara.dulu2 arwah suaminya la yg banyak bg sokongan kat aku.selain dr dia rasanya x sapa pun sanggup layan kerenah aku yg agak gila2 ni.nak buat gerai kat aku dia yg buatkan.suami dia dah lama meninggal.kali ni dia plak pergi,so agak sedih la.sbb banyak kenangan aku masa kecik dgn mereka.anak2 depa pun dah mcm adik beradik kami.kami panggil ikut gelaran jugak.satu kampung kami ada gelaran mcm sedara.ada paklang,ada pakdak,ada jugak pakcik.yg kecik tu kami panggil pak kecik sbb dia kecik.semoga rohnya ditempatkan bersama2 org yg beriman,amin. balik ceta pasal ing tu.td baca pasal insuran kat blog mazidul.kat ofis aku pun ambik insuran jugak.kami ambik insuran berkelompok.mula2 dulu kena bayar rm4 sj utk yg bujang mcm aku ni.kalau yg berkeluarga tu agak banyak la sbb dikira bayaran bg setiap ahli keluarga rasanya.mula2 dulu kami dpt satu buku kecik,kat dlm tu ada la syarat2 kalau masuk insuran ni.aku x pasti la insuran apa sbb selalu tukar jugak.senarai penyakit yg insuran ni cover pun agak panjang jugak.antara syarat yg aku ingat lg ialah kena bermalam kat hospital baru boleh claim dgn hospital.kali pertama aku guna insuran ni masa aku sakit telinga kat kl.bil yg aku dpt ialah rm14,000.00.agak banyak la.balik je bm,bayaran insuran naik lg.alasannya ialah kami guna terlampau banyak sangat.mula2 tu aku wonder la jugak.dah byr boleh plak dok kata org guna banyak sgt.alasan insuran tu lg insuran dah x mampu nak cover dah.aku agak kami ni yg dok guna insuran ni kot memang suka sakit sangat kut.lepas tu naik lg.sampaikan member aku yg gred sama dgn aku dah give-up dah.baik pi hospital kerajaan katanya.betul jugak.alasan depa lagi hak yg x pernah guna insuran ni kira mcm dok bayar kat kawan2 la.kesian sungguh aku rasa.kira dah jd mcm sengkek la.tau dak sengkek tu apa.mcm org xdak duit la.baru ni aku sakit telinga sgt dan malas nak bermalam kat hospital,so aku byr sj duit sendiri.kebetulan dpt bonus kannn.ada duit lebih sikit.balik kat ofis member aku kata boleh claim kat insuran tp dpt 1/4 sj dr bayaran.member aku buat rawatan susulan kena sampai dekat rm2 ribu pun dpt seperempat sj.welllll...kena tanya mcm mazidul kut.sbb kalau dok biar pun rasanya bayaran bulanan yg kami kena byr tu akan meningkat dr masa ke semasa agaknya.lama2 x jd berkelompok dah rasanya.jd tompok2 tahi unta.......

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai