ayam masak kunyit

baru je baca blog kak gee tu pasal sotong rendang kunyit.sedap jugak nampak.tp aku jugak pernah dengar pasal ayam rendang kunyit.ayam rendang kunyit ni lebih kurang jugak la dgn masak ni tp ayam rendang kunyit ni dimasak lebih lama.ceritanya mcm ni,sorang kwn aku kat ofis pi dok ceta anak dia masak ayam rendang kunyit ni sdp sgt.dr ceta dia,ayam dimasak lama dgn cili padi yg sebiji2,serai dan kunyit.ayam dipotong halus2.aku dengar pun mcm sdp tp x pernah lg cuba.aku rasa cara masak yg mcm ni lebih kpd masakan aceh je.kdg2 masakan dan tukang masak ni kena ada 'roh' jugak.kena ada semangat laaa.td tengahari aku pi mkn kat kedai dpn ofis aku.nampak kedainya amat standard.class gitu.aku order nasi goreng.sj nak lepak sorang2 sambil dengar lagu dan baca majalah dlm tenang.nasi goreng tomyam aku sampai selepas ais lemon-tea aku.aku rasa ais lemon-tea.payau sbb tehnya lebih.rasa plak nasi goreng tomyam.mcm nak lekat je.selidik punya selidik,ada serai yg dipotong agak kasar di letak dlm nasi goreng tu.serai ada jugak org potong bubuh dlm masakan.serai org buh dlm kerabu,tp dipotong nipis2.ambik yg lembut je.rasa plak udang,udang pun diguna udang lama.rasa plak sotong,lagi x boleh telan.tu pun harga rm5.00.ais lemon-tea x termasuk lg.pyh jugak nak masak nihhhhh...

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai