how much do you need?

aku terbaca sesuatu baru2 ni.mcm soalan kat atas la.berapa yg anda perlukan?apa yg kita perlukan.kalau nak bernafas tu,kita perlukan udara.kalau nak hidup pun kita perlukan duit.berapa yg kita perlukan.kalau udara tu banyak mana?kalau duit pun banyak mana?kalau udara yg tercemar pun payah jugak nak bernafas kannn?kalau duit plak,banyak mana yg kita perlukan,adakah beberapa ribu dah cukup.musim la ni kat ofis aku dok berpesta isi e-filing.ada yg dah mula berangin,ada yg dah mula naik angin.mcm2 ada la.semua x salah sebenarnya.org yg naik angin pun berhak naik angin sebenarnya.ya la penat2 cari duit nak bg kat org,apahal kan?org yg terima pun x salah.itu kewajipan.kena faham situasi masing2 la,baru aman damai.kena teliti dulu,ape ke benda cukai ni.kalau dlm islamnya zakat la.kalau yg islam tu lebih afdal la bayar zakat tp tetap kena isi borang cukai ni.cukai atas dunia ni,zakat utk mati nanti,agaknya la.kali pertama aku pi tanya nak potong zakat,pegawai tu tanya ada bg kat mak dak?masa tu aku x bg,so aku x layak potong zakat.aku rasa betul jugak teori ni,sapa lg nak bela org tua kita kalau bukan anak2.kalau yg kes x dak makpak tu x pyh la jaga.kali kedua aku pi lg tanya setelah aku naik gaji sikit.(mak dgn pak aku dok bising suruh byr zakat).ada satu lg sbb aku pi tanya tu,aku kena pcb yg agak banyak.terus angin la.sebelum ni kena separuh je,kali ni kena berlambak,apa laiii terus nak potong zakat.alhamdulillah,aku dah boleh byr.rasa tenang rupanya bila dah potong zakat ni.sebelum ni memang aku rasa celaru sikit.dok tertanya2 kemana duit aku ni pegi.dpt banyak pun x cukup.pening kepala fikir.tp e-filing kali ni aku rasa lebih mesra kpd org tua.aku pun baru dengar taklimat la pasal cukai ni.semua jenis buku yg kita beli boleh di tolak cukai tp kena simpan resit.buku tu termasuk majalah kecuali suratkhabar dan ada 3 jenis buku yg x dibenarkan iaitu buku lucah,buku fahaman yg dilarang dan satu lg aku dah lupa.tp buku yg x elok la aku rasa.ubat dan rawatan ibubapa pun boleh tolak jugak.beli panadol kat pak kita pun boleh tolak.rawatan utk ahli keluarga kita yg kritikal pun boleh tolak.kritikal tu yg dah nak mati la.tp individu punya dah tolak 9 ribu sorang.aku terfikir la ni,aku rasa mcm nak bahagi je 9 ribu dgn 12.nak tengok berapa yg aku patut belanja sebulan utk diri sendiri.dah tekan td jawapanya 750 sebulan.tu termasuk ansuran kereta,bil astro,bil air dan api.bil kereta x termasuk dlm yg boleh ditolak cukai noooo.jgn dok mai menangis kat pejabat cukai minta kurang cukai sbb nak byr ansuran kereta.kalau x byr cukai kena tahan kat airport masa nak keluar negeri.(ini kes yg memang liat sgt la)tp bayar la,duit banyak2 pun nak buat apa kannn?

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai