sebab **********

pi klinik doktor ckp telinga aku ada jangkitan kuman.so and so la kan.tp aku rasa sebab yg paling ketara mungkin stress kut semenjak kebelakangan ni.tah apa2 tiba2 sj keja jd berlambak2.aku pun heran tp at last kemarin baru aku sedar sebabnya kenapa.yg penting aku dah tau puncanya jadi selepas ni aku kena la berhati2 lagi.mcm kata pepatah melayu la kan,ada jugak yg jenis pepat diluar tapi tirus didalam.kita x sedar pun apa yg bakal menanti kita dgn ketirusannya itu.tapi biarlah semua itu,yg penting aku kena bersabar banyak2.kena banyak bermuhasabah diri bahawa diri aku ni pun x selalunya betul jd jgn la dok pandang serong kat org lain.kata org satu jari telunjuk menuding kepada org lain,4 jari lagi yg akan menunjukkan bahawa kita yg bersalah.kalau x percaya cuba tunjuk dgn jari telunjuk tengok,mesti ada 4 jari lg yg kita genggam dan secara x langsung tunjuk pada diri kita sendiri.kita tinggal masalah aku tu,apa yg aku nak ceta disini ialah cara nak kawal kemarahan.dalam islam digalakkan mengambil air sembahyang.digalakkan juga supaya kita berdiam diri.ada satu lg yg aku lupa, kena astaghfar banyak2.aku kena buat ni.sebut je astaghfirrullahhalazim.tanda kita menyesal sangat2 dan memohon keampunan allah.bila kita tengok sj muka dia kita terus rasa mcm nak telan dia hidup2.ni kira marah terlampau sgt.tp kalau kita berada di kaunter misalnya,takkan la kita nak marah dekat org yg mai kat kaunter plakkan.x logik sungguh.kesian aku tengok kalau aku nak marah dekat budak2 yg mai berurusan tu.budak2 tu x kenal pun si polan a tu,alih2 kena marah plak.itu tidak adil!!!ingat lg ceta p.ramlee yg 3 abdul tu.kalau marah nanti kena jual,ingat lg ayat itu?sebenarnya itu la yg terjadi bila kita marah sebenarnya aku rasa.bila kita marah kita x dpt berfikir dgn waras pun.kita jadi hilang pertimbangan langsung.semasa kita hilang pertimbangan la org lain akan cuba mengambil kesempatan.tu yg nak kena jual tuuuu.aku kata begini sebab aku rasa tersasar sedikit dr landasan yg betul.menyesal pun ada,tp benda dah terjadi.tp aku rasa belum terlambat utk memperbetulkan keadaan.tp masalahnya bolehkah keadaan yg x betul tu dibuat menjadi betul.apa pun kalau dah sebati dgn jiwa masing2,semuanya rasa betul tp semua org mempunyai satu landasan yg betul iaitu ISLAM.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai