teach a lesson.

bg aku ayat ini ada banyak makna.makna yg pertama,mungkin seorang guru yg nak masuk mengajar.lesson tu kan ka makna dia pelajaran.pelajaran yg diajar oleh guru supaya anak muridnya mendapat segulung ijazah.supaya anak muridnya jd org yg berguna kepada masyarakat.lesson ni ilmu la.ada mcm2 ilmu.ada ilmu alam(geografi).kita belajar supaya kita tahu tentang alam.ada berapa kutub.ada berapa arah angin,supaya masa angin ribut xla ada yg nak pi kelaut jugak.itu pun ilmu alam jugak.aku ingat lg seorg jiran aku yg kerja dia pi kelaut,dgn tengok awan sj dia dah tahu ikan apa yg ada kat laut.kalau udang awan jd warna lain.kalau awan nano tu xtau la plak aku.ada jugak ilmu rumahtangga.pernah belajar dulu2?mcm mana cara nak lipat baju.macam mana cara nak basuh baju.mcm mana cara nak masak.macam mana cara hidang makanan.camca sebelah mana.garpu sebelah mana.macam mana nak potong baju plak.apa lisu bertindih.apa dia silang pangkah.zaman dulu2 anak perempuan x dibenarkan belajar.besar sikit sj,ok boleh kawin.tp anak2 perempuan ni dah diberi pelajaran yg secukupnya sebelum berkahwin.dah khatam quran.yg lelaki plak akan bekerja utk keluarganya.kalau ada yg nak belajar jd mcm oshin la.pernah tengok ceta oshin?nak belajar bahasa inggeris je,kena bersusah payah.cuba la ni,hari2 ada dlm suratkhabar pun buat mcm pak mentua hanyut je.pernah tengok pak mentua hanyut?mak aku selalu kata kalau aku buat x peduli tentang sesuatu perkara.ada lg yg syok,dari darjah 1 sampai sekolah menengah belajar bahasa inggeris,dok buta kayu jugak.kalau setakat sekolah menengah xpa lg,ada yg sampai kat u pun belajar bahasa inggeris dok buta kayu jugak.xtau la pasal apa.bahasa inggeris ni begitu standard kut sampai otak org kita dah tetapkan,X BOLEH.aku pun x pandai sgt pun.balik pada pelajaran td.agak2nya kenapa org asyik pulun belajar nak dpt degree.utk dpt kerja hebat?betul la.kalau x dapat mcm mana?mengamuk la kut.habis,dah impian x terlaksana.tp kenapa kita dok belajar tentang agama selalu.selalu pergi dengar ceramah agama.benda yg sama tp dok dengar berulang kali.supaya kita dpt peringatan selalu.kita mudah lalai.sifat manusia.sbb tu la kita belajar.mcm tu jugak dgn belajar nak dpt degree pun.apabila kita belajar tu la,sebenarnya kita belajar tentang tamadun manusia.pernah dengar oxford?aku pun pernah baca sj.oxford tu sebuah bandar yg dipenuhi dgn universiti.disitu la org putih kata tamadun manusia mula berkembang.tamadun mcm mana org mula pakai baju.tu org putih percaya,bg org islam tamadun islam telah bermula dah lama dah.sejak adam dan hawa dicipta lg.adam dah makan buah yg dilarang,lalu keduanya terlontar ke dunia.apa yg aku nak kata ialah,bila berpelajaran tinggi ni mesti tau bersopan santun.mesti tau menghargai pengorbanan org lain.mcm org putih yg ada adab la,selalu dok sebut thank you.x besar mana pun jasa yg org buat tp mesti sebut thank you.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai