pokok ceri.

kadang2 benda yg kecil,kalau dibiarkan boleh membawa mudarat.ada kisah dgn pokok ceri ni.pokok ceri ni,kalau kat kampung jd tempat org berborak2 tiap petang.boleh jugak buat tempat tunggu bas.kat ofis aku,lain plak cetanya,pokok ceri ni jadi tempat org hisap rokok.kalau dulu2,kat dalam ofis akan ada satu tempat habuk rokok di tiap meja.jgn terkejut tau.mcm ceta hindu dgn hindustan la,hero depa kena hisap rokok baru la nampak betul2 hero.kalau x caya cuba tengok.pasal apa xtau la.balik pd ceta ofis dulu2 plak.setiap pagi par(pembantu am rendah) akan buang habuk2 tu.sapu meja dgn bulu ayam.pukul sepuluh pegi beli makanan kat org dlm ofis.kalau kerani nak rokok pun kena pi beli.dulu2 ada banyak jawatan yg rendah2 ni.ada kerani rendah.ada pelayan pejabat(peon)kira yg rendah2 ni kira jd mcm betul2 kuli batak la aku rasa.aku rasa la.org yg jd peon dulu2 rasa amat berbangga sekali.org akan panggil,kalau mad,mad peon.bab merokok ni,memang dah zaman berzaman dah org dok hisap rokok.memang rokok bahayakan kesihatan,tp org dok hisap jugak.tp hisap rokok xla salah mcm hisap dadah.hatta iar ketum tu pun kalau minum dgn waras xla salah.kalau minum dgn cara salah,so salah la.jgn marah noooo,sat lg org yg jual daun ketum marah plak.aku nak ceta rokok je.rokok ni bg pendapatan kat kerajaan jugak.dulu2 ada jiran aku suka sgt merokok.dia keja cikgu,lebih kurang umur dgn kami sj,so kami dok gelak la,mcm mana cikgu boleh dok hisap rokok sampai berhubung puting.hak ni bahasa kampung aku.tau apa dia jawab,rokok ni boleh bg ilham kat dia.dulu2 aku x berapa ambik kisah sgt dgn jawapan dia.la ni baru aku percaya,kawan2 aku yg hisap rokok,kerja depa memang up-grade.cuma spoilnya tang hisap rokok je.hisap rokok tu ambik masa jugak.depa dok hisap rokok bawah pokok ceri dan pokok ceri tu nak kena tebang plak sbb....payah la nak sebut dgn pendirian org ni.ada suka,ada x suka.bagi aku hisap rokok ni mcm org perempuan pakai lipstik la.pasal apa org perempuan pakai lipstik,nak cantikkan?tp ada jugak yg x pakai lipstik,x pa pun.mcm org yg pakai keta besar la.dah suka nak pakai keta besar,kalau pakai keta kecik pun bergerak sama jugak.kalau naik bas pun sampai jugak.tp org nak jugak pakai keta besar.mcm tu jugak dgn pangkat besar,kalau keja pi kelaut pun dapat jugak duit,tp org belajar susah2 utk nak dapatkan pangkat yg besar.so....itu sj le.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai