5s

la ni dok kalut la kemas buat 5s.setahun sekali kami akan anjurkan acara yg mcm ni.masa ni la kami buat gotong royong.aku suka jugak la,tp bg aku kalau kemas sgt mcm mana nak buat keja.maklum la dah biasa keja dlm sepah.tp heran mcm mana org jepun boleh keja dlm suasana kemas mcm tu.budaya ni kena belajar ni.kalau aku payah aku rasa nak buat mcm tu.kalau nak buat keja,mouse komputer kena gerak.pen kena gerak.fail kena gerak.kira semua benda la kena gerak.tp mungkin kena guna sistem la.mcm masa aku dok failing dulu.setiap pukul 9.00 pg,kena susun fail simpan dlm kabinet.ada jugak simpan pukul 10.00 pg.lepas tu fail tu x boleh keluar dah,ada jugak org yg amalkan mcm tu.tp aku x le buat mcm tu.kalau fail x gerak mcm mana plak pegawai nak buat keja.kena ada sistem la.lepas simpan fail tu,ambil surat2,boh dlm fail kemudian bg kat pegawai.kalau penting kena keluarkan cepat la fail tu.kalau x penting kena tunggu seminggu sekali.mcm mana nak tau penting ka x?ketua unit kena pilih bagi kat kami.kami org x berapa pandai mana la nak tau baca yg penting ka x.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai