peraturan sama ka dgn undang2?

peraturan ialah syarat yg kita kena ikut.undang2 pula ialah tindakan seterusnya bila peraturan x diikuti.contohnya bila kita kena tulis a dulu,lepas tu b,lepas tu c.kena la tulis mcm tu.salah la kalau tulis b dulu.lepas tu a,lepas tu c.in english we called that procedure.dlm melayu pun prosedur gak.kalau tak ikut kena denda la.kalau ada denda la.kalau bukan denda pun,akan ada masalah nanti bila kita nak rujuk balik.benda apa yg kita buat dulu.benda apa yg kita buat kemudian.bila dah terlampau banyak undang2 la yg org dok sebut kerenah birokrasi.mcm kat tempat aku,mula dgn kena isi borang dgn betul.ikut sj peraturan yg ada.peraturan tu peraturan manusia.kita yg buat dia,bukan dia buat kita.dia takkan menyusahkan kita pun.mcm dadah la,kalau ambik secara salah yg bw mudarat.kalau polis x tangkap,org yg mkn dadah tu yg mati.yg penting kita mesti jujur dgn diri kita.kita mesti tahu nak belanja duit kita tu kemana untuk setiap sen.kita mesti sedar dari setiap sen tu lah kita dpt segala manafaat.bukan nak bersyarah pagi2 ni,tp aku rasa apa yg aku fikir ni memang betul.aku rasa la.kalau org lain rasa salah nasib la.ada aku kisah.......he...he......he........he.....!

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai