lagi pengalaman kat Mekah

semasa kat airport Penang sebelum berangkat kat Mekah aku terserempak dengan perempuan arab.pakai purdah tapi mata dia cantik sungguh.aku kagum sangat.cantik sangat aku tengok.tak dapat aku bayangkan macam mana perempuan-perempuan arab yang aku bakal jumpa nanti.bila sampai disana aku jadi lagi teruja.tapi ada satu insiden yang membuatkan aku tersentap.masa tu aku sedang tunggu nak sembahyang maghrib kat Masjidilharam,tiba-tiba beberapa orang perempuan langkah atas kepala aku untuk pergi kedepan.mak aku kata semua tu biasa bagi depa sebab orang melayu di kecik-kecik.tapi aku yang paling pantang sekali ialah orang main kepala aku apatah lagi langkah kepala aku.bagi aku kepala tempat otak dan akal berada mestilah dihormati.aku marah sungguh.tuhan saja yang tahu sampai aku boleh kata "Depa ni harap muka saja lawa."pengajaran yang aku dapat ialah wajah yang cantik bukanlah ukuran,yg penting hati.tapi dah memang cara hidup depa macam tu.
Tapi yang paling aku kagum ialah buah-buahan depa.Ya Allah segar sungguh.aku tak pernah tengok buah anggur yang sesegar dan semanis disana.air kotak diaorang plak fresh sungguh.rasa macam minum air buah yang baru mesin saja.itulah nikmat hidup sebenarnya.kalau kat sini air kotak tah macam apa lagi.kalau kat Masjidilharam tu orang semuanya berlumba-lumba nak buat amal ibadat termasuk aku la.tak fikir langsung pasal yang lain.kalau kat sini ada saja yang kita nak buat.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai