gembala lembu

dulu2 keluaga aku suka bela lembu.mak kata mula2 dia bela ayam,lepas tu itik dan kemudian lembu.lembu yg kakak2 aku bela semuanya garang2 dan besar.tp yg turn aku bela lembu dapat lembu yg friendly.aku akan lepas lembu tu pukul 3 ptg.pukul 5.30 je aku akan pegi cari lembu tu blk.lembu2 tu kalau tengok je aku mai kat depa dgn kayu sebatang,lembu2 tu akan blk je sendiri.tak pyh ligan pun.setahun sekali semua lembu kat kampung aku akan dilepaskan.masa ni la lembu2 tu akan dpt mengawan.masa ni padi kat sawah dah ambik dah.jd lembu2 tu akan ada kat sawah la.bila dlm bendang ada air je,kami akan ambik lembu2 tu semula.masa ni jd cowboy la.habis semua sedara aku kena ligan lembu ni.kami kena bw tali yg mcm dlm ceta cowboy tu la.seronok masa tu.lembu2 yg nak besar,kami akan bubuh kili dekat hidung dia.pak dgn aku akan tambat lembu tu kat pokok nyior.kemudian bubuh garam kat hidung lembu.lepas tu baru cucuk kili kat hidung lembu.keja ni agak lasak la.semua keja yg lasak aku suka buat.cuma sekali je aku pernah pegang ayam yg pak nak sembelih.aku pun pernah gak tolong pak buat rumah.sekali je la sbb dah melayah masa panjat.nak jatuh lepas tu x pernah buat dah.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai