Erti raya

kemarin pi sembahyang raya,tok imam bg khutbah bab erti raya.dia tanya kenapa kita dok raikan hari raya ni.ktnya kita kena tau makna raya ni,kalau tidak jd mcm org gila la,dok rasa seronok je tp xtau kenapa.agungnya bulan ramadhan,bila kita boleh makan tp kitta x makan.kita ada suami/isteri yg halal tp kita x hampiri mereka disiang hari kerana bulan ramadhan.semuanya kita lakukan kerana Allah taala.sebab itu la kita raikan kejayaan kita mengawal nafsu pd hari raya.kesimpulan yg tok imam tu buat ialah kita kena raikan secara sederhana.aku setuju benar.biarlah kita raikan pun kerana Allah taala.bila dengar lagu raya pulak aku rrasa seronok.benarlah lagu2 raya tu membawa maksud yg sebenar tentang raya.hormat-menghormati,meminta ampun dan maaf,berjumpa sanak saudara.eratkan silatulrahim kerana Allah taala.rayakan secara sederhana.kali ni aku pecah rekod sbb kuih raya aku ckit je.aku beli semuanya rm100 je.serba sejenis.hari raya buat nasi arab.ok jugak mcm ni.badan aku x penat,duit x habis.along x balik raya.kesian dia.pertama kali raya kat tempat orang.keja pulak tu.dia kirim kain pelikat & telekung kat yg tua kat cni.yg dia plak asyik dok talipon je,tanya nak buat kuih siput mcm mana.nak buat sendiri je nak makan.lepas ni nak berpantang plak.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai