arwah tok dan wan

aku memang selalu gak teringat kat arwah tok.orgnya memang agak pendiam.x ckp banyak.dia akan tengok sj apa2 pun.lama pulak baru dia bg komen.aku teringat lg dulu2 dia kerap berulang-alik ke rumah pak sedara aku di Pahang.Hobi dia ialah buat kerja kraftangan ni mcm mengait,buat raga.masa umur dia 70 thn dia boleh,dia boleh jahit silang pangkah lg.masa tu aku pun suka gak jahit silangpangkah tu.sekali dia tengok terus minat.dia suruh aku ajar dia.aku pun ajar la.dia boleh suruh aku ajar dia mengait guna buku yg tulis Jepun tu.bila dia duduk di Pahang,dia akan jual brg2 yg dia buat kat org sana.bila dia balik ke Kedah plak,dia akan bw balik apa yg menarik kat sana.benih2 pokok la.dia memang kreatif dan berpandangan jauh.mcm tu jugak arwah wan.mak dgn pak aku 2 pupu.jd tok belah pak dgn wan belah mak sepupu.arwah wan jugak kreatif.rumah dia ada unsur2 seni.bersih.kami x dibenarkan korek pasir.tak dibenarkan juga jalan atas rumah hentak kaki.kalau jalan hentak kaki semangat rumah lari.tempat isi padi dia tersusun aje.pokok buah2an di terjaga rapi.telaga dia cuci aje.kami x dibenarkan ambil buah pokok2 yg ada disempadan tanah.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai