akar seruntun

akar seruntun ni pahit sgt.dulu2 mak aku selalu ambik akar seruntun ni bg kat lembu.kira mcm ubat untuk lembu la.lembu tau apa,belasah sj la.tp la ni org makan ubat seruntun buat ubat.dulu2 mesti ada akar seruntun.buah keriang pun mcm2.ada keriang dot,mahal sikit.ada lg buah mertajam.semua tu makanan budak2 masa tu la.ada lg buah cenerai.buah cenerai tu masam,bentuk kecik2.boleh buat peluru kalau main tembak2 tu.sambil tembak makan jugak la buah tu pun.buah ccermai pun makan jugak.buah jambu batu pun jual.org dulu2 xdak makanan segera.semuanya segar2.kalau masuk hutan ckit,ada la buah biji mata itik.merah dan kecil2.manis.kira apa yg burung makan tu,semua budak2 ambik makan.ya la,kalau burung makan x mati ok la tu.xdak pun keracuan makanan.tp aku pernah keracunan makan kulat.aku & sedara aku sorang ni,kutip kulat kat tepi jln,balik masak.masa tu budak lg.makan sj terus pening lalat.kalut la pak aku kait nyior bg minum air nyior.rupanya air nyior tu penawar utk racun.kalau demam pun elok jugak minum air nyior.tp jgn amalkan selalu kalau x sakit.x berapa bagus la.arwah wan aku kata,x elok minum air nyior muda.ya la nanti habis la nyior,xdan nak jd tua.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai