ATIRAH

ATIRAH

Atirah mendengus. Dia meninjau di sekitar kedai makan ibunya, ternyata motornya telah tiada. Dia menarik nafas panjang. Dia masuk semula ke dlm kedai.
"Mak!  Man dah ambik motor!" Geram sungguh dia kali ini. Terasa darahnya seperti menggelegak dalam dada.
"Nak pi beli barang macam mana ni." Keningnya sudah berkerut dan bertemu antara satu sama lain. 'Depa dah ada motor pun dok ambik org jugak. Ada motor pomen tak mau-mau.' Gerutunya dlm hati. Mau rasanya dia menjerit sekuat-kuat hatinya. Melepaskan marah di hati.

     "Man pi mana?" Tanya noriah lemah. Sebagai ibu, Noriah memang sudah lelah dengan perangai anak-anaknya. Ada 6 org dan setiap hari semuanya meragam. Ada sj yang tak kena. Memberontak. Nak motor sorang sebiji. Sudah di beli tapi masih jugak berbalah. Awal tahun baru ni genap usia suaminya 50 tahun,  duit epf telah dikeluarkan. Mereka telah bersetuju  membeli 2 biji motor utk anak lelaki mereka Man dan Ali. Kemudian bila Atirah lulus spm motor untuk atirah pulak. Semuanya untuk kegunaan anak-anaknya. Jika tak di beli kasihan pulak. Anak org lain kesana-kesini bermotor. Anak-anak dia jugak yang tak serupa orang. Tapi bila di beli cuma bertahan sebulan saja. Kehulu-kehilir dengan kawan-kawan. Cuba jadi mekanik sendiri. Akhirnya motor itu terburai isi perut. Sudahlah menunggang motor pun tak berlesen. Dah berbuih mulut Noriah menyuruh anak-anak  jantannya ambik lesen. Tp kata-katanya umpama mencurah air ke daun keladi. Langsung tak memberi kesan. Nasib baik la Atirah dengar kata jugak. Lesen diambil dan motor jugak di jaga elok.

    Menjelang petang pada hari itu barulah kelibat Man kelihatan. "Mak! Man dah balik!" Pekik Atirah kuat. Ibu mereka bergegas keluar. Atirah segera mendapatkan abangnya yang masih berada di atas motor. Atirah memegang handle motor. Man jugak tidak berganjak dari atas motor itu. Man hanya menyeringai menampakkan barisan giginya yg kuning.
"Hang pi mana? Aku nak guna motor ni." Bertubi2 soalan atirah umpama halilintar. Man terus tersengih buat tidak peduli.

"Turun la." Rayu si kakak.
"Aku tak mau." Man terus berdegil.

Noriah hanya memandang. Kali ini dia memang bingong. Nak motor. Dah di beri. Pun tak kena lagi. Apa lagi yg dia boleh buat.
"Mak!" Atirah menjerit kuat. Kali ini dia tidak peduli. Geram sungguh dia. Man tersengih macam kerang busuk. Atirah mula tersedar rupanya ramai jugak pelanggan ibunya yang sedang makan ketika itu. Atirah menarik nafas panjang. Menahan marah semampu yang boleh. Maruahnya sebagai gadis kena di jaga jugak. Bertempik di khalayak ramai, apa kata orang nanti. Lebih-lebih lagi jika si Mamat yg tinggal di hujung kampung itu dapat tahu. Pasti Mamat tidak suka dengan perangai perempuan yg kasar. Oleh itu dia mesti kekalkan kelembutan.

    Atirah menarik nafas dalam2. Sabar. Sabar. Sabar. Semua mata yg berada di situ tertumpu pd mereka. Perlahan-lahan Atirah melepaskan handle motor sambil beredar darixsitu. Biarlah. Ambillah semuanya. Dia sudah tidak peduli. Dan sambil berjalan pulang ke rumah airmatanya menderu keluar. Betapa...

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai