Luar negara

Semenjak Intan bertugas sebagai pensyarah, dia tidak pernah mengisi borang cukai pendapatan. Sehinggalah dia di naikkan pangkat ke pensyarah kanan pun dia tidak pernah melapurkan pendapatannya. Dalam hati Intan bersyukur sangat2. Dia tertawa terkekeh2 bila Rohaida terpaksa membayar sejumlah cukai yg tinggi setiap tahun. Dia? Duit gajinya yang berjumlah 5 angka itu masih boleh di joli. Kalau dia jugak kena bayar mcm tu memang panas punggung la dia.  Hampir semua duit gajinya di belanjakan utk bayar kad kredit. Biar papa asal bergaya. Itu falsafah hidupnya. Mana boleh orang nampak pensyarah kanan bawa kereta murah.
Mereka berjawatan pensyarah kanan di universiti terkemuka. Gaji dan elaun yg mereka perolehi setiap bulan memang lumayan. Di tambah lagi dengan bonus setiap hujung tahun. Sementelah pulak mereka masih bujang.
Tapi Rohaida merasa hairan jugak kenapa dia seorang saja yang kena cukai. Tapi Intan tak kena cukai.
"Kau tak takut ke kena bayar banyak cukai nanti?" Tanya rohaida ketika mereka sedang makan burger di mcd pada suatu hari.
"Bukan salah aku. Depa yang tak hantar borang kat aku." Balas intan dgn loghat utaranya yg pekat.
Rohaida hanya diam. Sudah banyak kali dia nasihatkan kawan baiknya itu supaya melaporkan pendapatannya tapi tidak di peduli.
"Macam mana dengan proses sambung belajar kita tu, jadi ka?" Tanya Intan cuba mengubah topik. Dia bosan jika bercakap pasal cukai.
"Jadi la. Aku dah confirm dengan pengarah tadi. Seminggu lagi dapat tau keputusan. Lepas tu kita kena bersiap2  packing baju la." Jelas rohaida sambil mengunyah burger. Memang keterujaan jelas terpancar di mata mereka. Dah terbayang mercu tanda New York.
"Ida, tak sabaqnya aku nak main salji."

Seminggu kemudian keputusan di umumkan. Seperti yang dijangka mereka berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat phd dgn mendapat biasiswa dan bergaji penuh pulak tu.
Tiba pada hari mereka hendak berangkat, mereka sama2 melaporkan diri di kaunter berlepas. Rohaida menghulurkan passport antarabangsa dan tiket kapalterbang untuk pengesahan. Kemudian tiba pulak giliran intan.
"Maaf cik. Cik tidak di benarkan berlepas." Kata pegawai imegresen yg bertugas itu kepadanya.
Terkejut besar intan. Biji matanya seperti hendak tersembul keluar.
"Tapi kenapa encik?" Tanya intan seperti hendak meraung. Semua angan2nya hendak bermain salji musnah sama sekali.
"Saya dapati cik ada cukai pendapatan yang telah tertunggak. Dan cik perlu jelaskan semua cukai cik terlebih dahulu." Jelas pegawai imegresen itu lagi.
Lemah seluruh sendi intan. Terasa seperti hendak pengsan di situ jugak. Dan dia hanya memerhati dgn linangan airmata rakannya, rohaida berlalu menaiki kapalterbang. Dan dia? Dia perlu menapak ke pejabat cukai pendapatan esok....

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai