Nenenda..

Ini bahasa surat dulu2. Tapi di gunakan jugak untuk kerabat diraja. Apa yang aku nak sampaikan ialah setahun dari sekarang aku akan bergelar nenek. Nenek muda yang separuh abad. Dah dekat 50 dah pun umur aku. Malam ini akan ada cucu penakan aku yang nak kawin. Betul la kata si merah aku ni dah tua. Memang agak teringatkan si merah sejak kebelakangan ni. Bila aku teringat saja aku akan jadi lebih sakit hati bila teringat akan suara2 sumbang dulu. Atau pun hanya aku saja kut yang terlampau mendengar suara2 sumbang tu. Si merah tak mcm tu pun kut. Macam jugak dulu2 tu pun. Aku asyik layan suara sumbang tu sampai caca merba jadinya. Ahhhh....suara2 sumbang nama pun. Kalau aku tak mau dengar pun akan berbunyi jugak. Kenapa tak ada pulak suara2 yang tak sumbang. Tak ada salahnya kalau ada suara2 yang mendoakan untuk kebaikan. Lebih tepat lagi suara2 yang mengajak kearah kebaikan. Dulu pun tak berbunyi mcm tu. Seorang saja yang pernah bertanya aku. "Ada tak rombongan pi sembang2?"
Yang lain hanya diam. Diam membatu saja bila nampak aku. Dan sebagai balasannya aku jugak turut jadi batu. Mulut aku, aku kunci rapat2. Biar apa pun yang terjadi semuanya aku biarkan saja. Aku tahu keadaan si dia yang tak terurus tapi keegoan aku lebih tinggi aku rasa. Dia mesti menjadi lebih tegas. Menjadi lebih berani u ntuk memiliki aku. Kalau hanya sekadar dengan irama hindustan tu memang tak la asyik masyuk lagi. Aku inginkan yang berpijak di alam nyata. La ni pun sama jugak dgn si merah. Tak berpijak di alam nyata. Kadang2 aku jadi terfikir adakah aku yang tak berpijak di alam nyata. Aku amat2 jelas rasanya debgan apa yang aku inginkan. Seseorang yang realustik. Tidak berpura2.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai