Jujurlah padaku

Adakah yang jujur melampau. Dalam sebutan yang lainnya terlampau jujur. Aku teringat lagi ayat si kuning hari itu." Kesian dekat orang tu yang awak kata dah kawin tu."
Aku pun tak boleh berbuat apa-apa. Dan hanya sekadar menyoal kembali." Siapa tu?" Dan si kuning pun tidak menjawap dengan tepat. "Orang tu la." Katanya selamba. Tapi aku yang pantas meneka. "Awak ke?"
"Oh awak la yer. Awak tu bujang trang tang tang lagi." Itu saja yang mampu aku katakan pun. Siapa yang berkata begitu. Mungkin itu ayat penafiannya yang paling jujur. Yang paling jujur yang pernah aku dengar aku rasa. Kalau sebelum ni kalau ada yang tertangkap dengan perempuan lain begitu pandai mengelak. Adik la. Kakak la. Entah apa-apa lagi alasan mereka. Ya...jangan lupa lelaki adalah kaum yang mempunyai akal yang melimpah ruah. Sebab itulah talak ada di tangan mereka. Hishhh...apa kaitan talak dengan pembohongan lelaki ini. Setelah mengaku dengan jujur pun hilang jugak. Tak tahulah aku kenapa payah sungguh orang yang bernama lelaki ni boleh setia di sisi aku. Lelaki umpama pelangi yang muncul seketika cuma dalam hidup aku. Bila gerimis melanda terbitlah warna-warna merah, biru dan kuning. Bercampur-campur untuk aku menikmati keindahannya. Bila terbit matahari pelangi itu pun hilang. Tinggallah aku dibakar matahari ini. Kepanasankah aku? Siapa peduli. Kau, kau....aku, aku. Jangan ganggu hidup aku. Aku seperti terdengar suara sebegitu dari kejauhan. Dan belayarlah aku seorang diri...dan inilah kisah pelayaranku.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai