Betul ka.

Hari yg penat. Penat dgn fikir dan bercakap. Kerja pun penat gak tp tambah dgn 2 benda alah. Tu yg getting worth tu. Ada yg ckp xmau faham. Ada yg terlebih faham. Kisahnya aku tertanya2 betui ka apa yg kita beri tu kita x harap balasan. Amboii....suci sungguh hati. Mulia yg amat2 sgt. Tp betui ka. Lepas sj2 bg la. Mcm org gila la. Kemarin balik kampung....tentu la ceta kenduri. Sapa yg dah nak kawin. Sapa kawin dulu. Sapa yg lmbt kawin. Tp satu pun x ceta pasal persiapan kenduri. Apa persediaan. Pelik jugak aku tengok. Semua ceta yg indah2 belaka. Yg paling indah tang bersenyawa tu la agaknya. Matlamat benda tu sj la kut. Agaknya la. Sbb x ceta pun bab kenduri. X ceta pun bab tanggungjawab. X ceta pun lepas kawin mcm mana. Nak dok dimana. Nak buat apa. Nak keja apa. Semata2 nak kawin sj. Bila dah kawin tu....semua masalah selesai. Ya ka?
Tp bila ceta bab kenduri ni....tentu la mkn free. Ya ka? Betui la jugak. Kalau semua bg mkn free....so dpt la mkn free. Tp bila nak bg mkn tu kena ada duit. Bila ckp bab duit...kalau xdak duit tu bg mkn ayaq teh ngan biskut dah. Biskut pun biskut kering dah. Ya la....dah xdak duit kannn. Dah la punya pyh nak kenduri....nak mkn roti kering sj. Xkan x sanding. Ada plak kt sanding bagai tu adat hindu. Betul la tu. Tp kalau banyak duit....belasah gak bersanding.
Ok la....pasai pa aku yg x kawin ni dok kalut pasai kenduri ni? Nak kenduri ka? Kemarin dok bincang ngan org tua aku kat kampung....aku teringin nak join pakatan kenduri kat kampung. Teringin jugak aku nak kawan ngan org. Dah la hari biasa kalut ngan keja. Hari2 cuti ni nak la jugak berdunia dgn org. Pakatan kenduri ni mcm main kut la. Sekali kenduri kena byr rm100. Kalau time tu ada 3 kenduri so kena bg rm300 la. Banyak ka? Org kampung yg keja bendang bole byr xkan la aku ni sengkeek sgt. Di samping main kut...bole jugak tolong org lain nak kenduri. Org kampung x dpt la gaji tiap2 bln ribu-riban. Ni sj la cara depa nak survive. Nak buat kenduri kat anak. Kalau dpt anak yg gaji besaq xpa la bole support sendiri. Tp kalau yg gaji kecik xka mak pak yg kena tolong sama. Tu plak muafakat membawa berkat.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai