kerana terpaksa aku relakan

     Bila apa yg jd kat cukai aku tu apa yg aku cuba nak ceta? Hukum yg dibuat oleh manusia ni memang bole la ada pindaan. Bole ka lari cukai? Lari cukai x berapa bagus sgt. Ya la nak elak cukai. Yg pertama sekali sbb cik ani kena byr cukai so org lain x  la nak elak.hehehe. ( tengok tu permainan cik ani).  Cukai kena byr. Tp bila sistem yg manusia buat so  manusia yg lain bole jugak fikir cara yg legal nak elak cukai. X bole illegal sbb kena tangkap la. Cara yg legal mcm mana? Ada mcm2 tolakan yg bole dibuat.  mcm pi shoping kat supermasupermarket la. Masa belanjawan bole tau la semua tu.
     Ada tolakan utk isteri sj yg bekerja. Seingat aku tolakan ini baru sj wujud. (Aku rasa la). Sbb dulu2 aku x la dok buat sgt pasal cukai ni. Ya la  x kena cukai buat apa nak ambik tau. Apa yg aku nak ckp ni? Pasal tolakan dlm zakat. Zakat sama dgn cukai ka? X sama. Memang hukum allah tp org jugak yg merealisasikan zakat ni. Kita buat dia jugak. Nafkah memang la tantanggungjawab suami tp x bole ka ada perubahan. Kadang2 isteri pun keluar bekerja jugak. X semua dlm hidup ni berlaku seperti yg kita rancang. By 2 siries kita pi universiti. By 2 siries and half sould be dah habis. Masa tu kita should be dah kawin. Bila kita graduate suami kita pun graduate jugak. Tengok2 sampai dah jd bmw 4 siries and half pun xdak apa jugak. Misunderstanding ka semua tu? X pun.
     Bukan nak tolak hukum tuhan. Selalunya kalau ada jodoh yg sesuai kita terima sj. Kalau xdak kena terima sj la. Xkan nak tunggu yg graduate jugak. Memang sayup la. Mcm kes cik ani? Belum ada mr right lg kut. Tp agak kesian la kalau jd mangsa tolakan ni. Cik ani memang x mau la kalau jd mangsa tolakan.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai