gulai

org sebelah utara ckp gulai.gulai kami ada resepi sendiri.dlm blog cikkiah ada resepi gulai tu.resipi tu adalah kombinasi gulai mamak dan gulai kedah.arwah tok aku org penang.masa muda2 dia ada jugak buat jual gulai ikan tenggiri kat pekan sungai yan.masa tu aku pun xdak lg.tp kat pekan sungai yan ni dulu ada banyak ikan2 yg besar dinaikkan kat cni.yg tu aku ingat lg.aku pun pernah jugak ikut org yg pi kelaut ke pulau2 yg berdekatan.dulu2 cantik sgt,la ni dah banyak yg tercemar. berbalik ceta gulai td,sbb apa aku kt kombinasi tu.emak aku plak org yan.tok sebelah mak aku plak kira org berada jugak la.ada bot sendiri.banyak la ikan yg dpt.tok aku sebelah mak aku ni pandai masak jugak la.mak aku ceta kalau dia masak nasi ulam tu,dia potong daun halus sampai x nampak pun daun.dia memang pandai masak gulai la.bila mak aku kawin dan mai duduk di sungai yan,mak aku telah buat kombinasi dua2 jenis gulai ni.jd la gulai campuran kedah dan penang.so ada dua rasa la gulai ni.kadang2 aku rasa mcm nak gulai mamak ckit2 bila gulai tu dimasak pekat.tp aku suka gulai tu dimasak amat cair.pekat ckit je dr asam pedas. sbb apa gulai tu sdp?mak aku kt ikan tu kena dimasak dgn rempah yg sudah pecah minyak.masa tumis plak haba campur kena bg sampai meletit kat periuk.tp jgn plak sampai hangus halba campur tu.rempah tu plak kena biar sampai masak betul2.kena bg pecah minyak dan garing.itu la baru gulai jd sedap.ikan yg elok pun bg gulai jd sedap jugak.kalau ikan yg baru dan elok,gulai jd sedap dan rasa berbeza.kalau ikan kembung pun kalau yg baru dan segar gulai jadi sedap.kalau ikan2 yg lg ialah ikan tenggiri,bawal,senangin,jenahar.kalau gulai ikan tenggiri dan bawal,warna gulai akan berbeza dan rasanya juga berbeza. la ni kak aku ada buka gerai kat rumah kami dan masak gulai resepi warisan kami ni.kalau dia tumis je,memang bau wangi sgt.dia masak gulai ikan kembung sj tp yg elok la.memang sedap.kalau sapa2 nak rasa gulai tu boleh la mai ke kedai kami tu.kedai tu terletak di pekan sungai yan.kalau dr guar cempedak,sebelum sampai ke pekan sungai yan boleh jumpa kedai kami.kedai kami tu xdak nama pun.gerai kecik je.tp kalau nak rasa ikan yg segar mai la.

Comments

Popular posts from this blog

tailo atau taiko...

syabas bete....

jong jong inai